Nieuws van Lex van Waarden

Het Raadhuis gasloos, juist nu

Raadhuis Hilversum

De gemeenteraad buigt zich deze maand over een ambitieus plan om haar eigen huis, het Raadhuis van Hilversum, gasloos en klimaatneutraal te maken. Als het plan wordt aangenomen is ons Raadhuis niet alleen een icoon van tijdloze bouwkunst, maar ook een inspirerend voorbeeld van respectvolle aanpassing aan de eisen van deze tijd.

Kom naar de debatavond Hilversumse Hoogte op 17 december

Uitnodiging Hilversumse Hoogte 2019

Komende jaren spelen een aantal grote bouwprojecten, o.a. Stationsplein, Spoorzône, Arenapark en het Circusterrein. Belangrijke projecten, zeker gezien de grote behoefte aan woningen.
Door de prachtige ligging van Hilversum bouwen we natuurlijk niet in het groen. We bouwen binnen de bestaande contouren. Hilversum is een tuinstad in het groen. Geen Manhattan aan de Brink. Dat vraagt “verdichting” en –daar waar mogelijk- “hoogte”.
Daarom discussiëren we graag samen met u over Hilversumse Hoogte. Over ruimtelijke kwaliteit. Over verdichting. Over de menselijke maat. Over licht, lucht, groen en ruimte. Over Hilversum.
Een betaalbare woning voor iedereen is een van de speerpunten van GroenLinks. Dus bouwen moet, wat ons betreft. Desnoods in de hoogte. Maar altijd met kwaliteit.

(Weg)wijs in de energietransitie - blog van Lex van Waarden

In de Gemeenteraad van 18 september wordt de “Startnotitie Regionale Energie Strategie” (“RES”) vastgesteld. Een belangrijke stap om de afspraken in het Klimaatakkoord vorm te geven. Maar wat heb je er als burger aan? Tijdens zo’n vergadering in de prachtige raadzaal van het Raadhuis realiseer ik me dat een “Regionale Energie Strategie” voor velen ver van het bed is. Net als “warmte-kansen-kaart” en “wijkuitvoeringsplannen”…, waar de gemeente zich mee bezighoudt. Mooi hoor, maar wat heb je eraan als je cv-ketel bijna aan vervanging toe is?

Blog van Lex van Waarden, fractielid GroenLinks Hilversum

(Weg)wijs in de energietransitie - blog van Lex van Waarden

De Zeven Straatjes: Gemeenteraad heeft besluit genomen

Zeven straatjes hilversum stationsgebied impressie

Groen, betaalbaar wonen, duurzaam en met de menselijke maat:  thema’s die voor GroenLinks belangrijk zijn. In de Raadsvergadering van 29 mei 2019 is het stedenbouwkundig plan “De Zeven Straatjes” voor het Stationsgebied met een ruime meerderheid aangenomen. Hiermee is een belangrijke stap gezet om het gebied tussen station en centrum een bij Hilversum passende invulling te geven. Voor GroenLinks staat als een paal boven water dat draagvlak, ruimtelijke kwaliteit en verbinding van wezenlijk belang zijn bij de nieuwe inrichting van het Stationsgebied. Nu is er een mooie en belangrijke stap gezet richting een Hilversums Groen Welkom, gebaseerd op de GroenLinks-thema's.

Watertappunt basisschoolpleinen

In Hilversum is een landelijk voorstel direct omgezet in actie: voor kinderen en jongeren komt schoon drinkwater beschikbaar om te drinken in plaats van suikerhoudende dranken. Dit helpt om overgewicht tegen te gaan.