In dit nieuwsbericht delen we graag een aantal van de maatregelen:
- Er komen doorfietsroutes naar Huizen, Amersfoort, Utrecht, Wijdemeren en Amsterdam. Dit worden comfortabele fietsroutes waar fietsers weinig oponthoud hebben.
- Er komen maatregelen voor verbeteren van fietsveiligheid rondom scholen en sportparken.
- Er komen veel meer fietsparkeerplekken in Hilversum. We richten ons nu op ongeveer 2000 plekken extra tot 2028 en ongeveer 4000 plekken extra tot 20240. Dit staat nog los van de geplande 7000 plekken in Bruisend Hart en Stationsgebied.
- Er komen heldere richtlijnen voor fietsstraten: de fiets heeft (uiteraard) voorrang en er geldt onder andere een parkeer-, laad- en los-, en stopverbod in deze straten.
- Er komt een structureel overleg met de Fietsersbond over de kansen en knelpunten voor de fietser in Hilversum.
Stuk voor stuk maatregelen waar we blij mee zijn.
Naast deze concrete punten, biedt de Agenda Fiets ook de mogelijkheid te kunnen sturen op het fietsbeleid. Het is nu bijvoorbeeld duidelijk dat de Vaartweg ter hoogte van de Kerkbrink op basis van het huidig gebruik niet ingericht kan worden als doorfietsroute; de fietsstroken en rijbanen zijn daarvoor te smal. We gaan het gesprek aan met onze collega’s in de raad over de prioritering van de fiets ten opzichte van de auto in dit gebied, zodat het een veilige situatie voor alle weggebruikers wordt.
Kortom, wij zijn blij met deze Agenda Fiets 2023 en blijven ons inzetten voor de Hilversumse fietser!
Namens de fractie,
Matthijs Joosten, commissielid