Het verleggen van de centrumring (om de markt heen) is een belangrijk onderdeel van de wens om het stationsgebied een aantrekkelijk wandel- en fietsgebied te maken. De Stationsstraat wordt straks autovrij, zodat de markt onderdeel wordt van het autovrije centrum.
Voor de bewoners langs de verlegde centrum ring leidt dit tot een verslechtering van hun woon- en leefklimaat. Voor de bewoners langs de Stationsstraat en de Groest tot een verbetering. Wonen in het centrum heeft grote voordelen: alle voorzieningen op loopafstand. Maar ook de daarbij behorende nadelen: drukte, markt, festiviteiten.
Aan het beperken van de overlast wordt gewerkt. Zo wordt er gesproken over een betere afstemming van op- en afbouwtijden van de markt. En van de schoonmaaktijden, waarbij ook wordt overgegaan naar elektrische apparatuur en voertuigen. Dit zijn echter zaken die niet in een bestemmingsplan kunnen worden vastgelegd. Voor geluidsreducerend asfalt geldt dat wél, dat is dan ook in het nieuwe bestemmingsplan opgenomen.
GroenLinks diende in de vergadering met succes een motie in waarin de wethouder gewezen wordt op de mogelijkheid om een nieuwe wegcategorie in te voeren. De GebiedsOntsluitingsWeg 30.
GroenLinks pleit al jaren voor 30 km/u in en rond het centrum. Veilig, maar vooral ook goed voor de geluidsreductie van verkeer. Verlaging van de snelheid van 50 naar 30 betekent een halvering van het geluid. Een maatregel die op de verlegde centrumring meer dan wenselijk zou zijn.
Op dit moment staat de wet Besluit algemene bepalingen inzake het wegverkeer 30km op een gebiedsontsluitingsweg zoals de centrumring niet toe. Zo belemmeren de vereiste verkeersdrempels bijvoorbeeld de gewenste doorstroming.
Bij de nieuwe wegcategorie zijn zowel doorstroming als leefbaarheid uitgangspunt. O.a. in Amsterdam wordt deze GOW30 komen de jaren grootschalig ingevoerd.
GroenLinks zou zeggen: doen!
Ons toekomstperspectief voor de bebouwde kom: 30 km/uur als uitgangspunt. De auto te gast. Ruim baan voor de voetganger en de fietser.
Te beginnen in het centrum. Zodat ons centrum een plek is waar het fantastisch winkelen, uitgaan, werken én -ook langs de ring- fijn wonen is.
Overigens kondigden de bewoners direct na de vergadering aan opnieuw bezwaar aan te tekenen. In het voorjaar wordt dan ook een nieuwe uitspraak van de Raad van State verwacht.
Wil je meer informatie, kijk dan op https://bouwenaanhilversum.nl/stationshart
Er gebeurt komende tijd nog veel meer op het gebied van Ruimtelijke Ordening:
- Voor het Arenapark wordt gewerkt aan het Stedenbouwkundig Plan: https://www.bouwenaanhilversum.nl/arenapark
- Voor de Gijsbrecht van Amstel wordt begin 2023 gestart met het ontwerp van een nieuwe straatinrichting. Bewoners kunnen ideeën aandragen:http://bouwenaanhilversum.nl/gijsbrecht