Oeps, alweer een maand geleden dat ik een blog schreef. In de tussentijd is er veel gebeurd in de politiek in Hilversum en met de bijdrage van GroenLinks daarin. De vorige keer schreef ik over de begrotingsbehandeling 2015, die is ondertussen achter de rug. Een belangrijk politiek moment waar je toch wat relativerend in kunt zitten. Veel in de begroting ligt al vast, bijvoorbeeld doordat het Rijk voorwaarden aan de besteding van iets oplegt. Of omdat er verplichtingen vanuit het verleden zijn aangegaan.

Let u wel even op in het nieuwe jaar?
De ruimte die er is om binnen de begroting te sturen, wordt door de coalitiepartijen van tevoren dichtgetimmerd, mooie woorden over nieuwe politiek ten spijt. O nee, sorry, de gemeenteraad mag nog wel even meedenken over het dichten van een gat van twee miljoen dat ze nog tekort komen. Nu zijn we bij GroenLinks zeker van het meedenken, maar dan wel vanaf het begin. Daarom is er samen met ChristenUnie en VVD een motie door ons ingediend om dat te doen. Dus de financiële analyse van het college nemen we mee, maar we gaan vanaf januari aanstaande nadenken over de zogenaamde kerntaken. Wat doet de gemeente nog wel en hoe dan. Dat gaat veel breder, en terecht. Er is de afgelopen jaren al voor 13 miljoen structureel bezuinigd. Er is nog meer nodig naar het zich laat aanzien om de begroting ook in de nabije toekomst sluitend te houden. Dan red je het waarschijnlijk niet meer met de kaasschaaf. GroenLinks vindt het belangrijk dat inwoners en organisaties in Hilversum daarover meedenken. Daar gaan we ruimte voor maken als het aan GroenLinks ligt. Dus let u even op in het nieuwe jaar? Denk en praat vooral mee. Het gaat ook over uw Hilversum en uw gemeentebestuur!

GroenLinkse succesjes
Ondanks de relativering die ik hierboven bij de begroting aanbreng, gaat GroenLinks natuurlijk wel degelijk voor GroenLinkse punten die een groen, cultureel rijk Hilversum dichterbij brengt waar iedereen aan mee kan doen. Bij groen gaan we de komende maanden het college helpen geld te vinden voor meer bomen, hard nodig, vooral in het centrum.  Ondanks D66, gaan de cultuurbezuinigingen helaas gewoon door, er wordt wat gerepareerd, maar er komt niet meer geld bij. Jammer, want uit de atlas Nederlandse gemeenten 2011 blijkt klip en klaar wat het een stad oplevert als je investeert in cultuur. En dan heb ik het nog niet eens over de lol ervan. Affijn, op voorstel van GroenLinks komt er nu wel een stadsdichter. Lijkt me leuk, ik verheug me nu al op mooie onverwachte voordrachten en samenwerking met bibliotheek en wie nog meer. Enkele andere succesjes de afgelopen tijd zijn niet direct aan de begroting gerelateerd. Maar we zijn wel blij dat het oplaten van ballonnen aangepakt gaat worden. Er zijn genoeg alternatieven om het terechte gevoel van een ritiueel bij gebeurtenissen kracht bij te zetten. Het voorkomt ondertussen wel een hoop vervuiling. Ook zijn we blij met maar liefst 103.000 euro voor aanpak zwerfafval, op te halen bij de stichting ‘Nederland schoon’ vóór februari. Wie soms rondkijkt, bijvoorbeeld bij station Sportpark en op andere plekken, weet dat ook Hilversum helaas met zwerfafval te maken heeft. De wethouder had hier geen weet van. Kijk, zoals de Gooi en Eemlander dat zo mooi weergaf, ‘GroenLinks vindt geld in tijden van bezuiniging’. En zo is het. Van groot naar klein, soms is politiek toch wel heel leuk en bevredigend.

Overigens ben ik van mening dat de weg over Anna’s Hoeve verlegd moet worden.

Jan Kastje staat in zijn blog regelmatig stil bij wat hem opvalt in de Hilversumse politiek en media. Wilt u reageren? Stuur hem een bericht: jan.kastje@groenlinks-hilversum.nl. Volg hem op twitter: @jankastje