Op uitnodiging heeft GroenLinks Hilversum de bewoners van de Bloemenbuurt een brief gestuurd met haar visie op de buurt en de daklozenopvang ‘De Cocon’. GroenLinks vindt het onnodig om de Cocon te splitsen. Het is wel nodig om de leefbaarheid in de Bloemenbuurt fors te verbeteren door een aantal andere investeringen te doen. Zoals realisering van een ‘Hostel’ aanvullend op de Cocon en maatregelen die de verkeersoverlast en het onderhoud in de buurt aanpakken.

Vereniging Bloemenbuurt Hilversum
Tav. het bestuur
(per email)

datum:        24 januari 2010
onderwerp:    GroenLinks, de Bloemenbuurt en de Cocon

Geacht bestuur,

Hartelijk dank voor uw brief. Wij geven graag op uw uitnodiging onze visie op de Bloemenbuurt en de daklozenopvang ‘De Cocon’. Wij gaan daarover ook graag met u in gesprek, zoals aan de heer Van Gelderen reeds aangegeven.

GroenLinks stelt vast dat de Cocon na meer dan tien jaar touwtrekken eindelijk een plek heeft in Hilversum. De Cocon nu weer splitsen, leidt tot een onnodige versnippering van hulpverlening, geld en nieuwe onrust in Hilversum. GroenLinks is van mening dat er niet onnodig moet worden rondgesjouwd met mensen die hulp nodig hebben, terwijl de opvang goed functioneert en tegen de verwachting in nauwelijks incidenten kent.

GroenLinks stelt ook vast dat de geschiedenis waarin de Cocon is gerealiseerd en de onduidelijkheid en onrust na realisering, verre van gelukkig zijn. Voor zover wij ons dat kunnen aantrekken, bieden wij onze excuses aan voor onze rol in deze. GroenLinks had achteraf gezien niet moeten instemmen met het convenant, althans, niet met deel 1 waarin een splitsing van de Cocon wordt voorgesteld. Vanaf maart 2009 zijn wij onze twijfels daarover ook openlijk gaan uitspreken. Met deel 2, de beheersafspraken, zijn wij het juist heel erg eens en wij spreken ons dan ook uit tegen het eventueel uitkleden van deze beheersafspraken.

GroenLinks vindt de huidige gang van zaken eens te meer niet gelukkig omdat ons twee dingen blijken. Eén, reeds eerder heeft de RIBW, beheerder van de Cocon, aangegeven een ‘Hostel’ voor permanente drinkers te willen realiseren op een andere plek dan de Cocon. Dat is volgens GroenLinks een goede zaak, waar de gemeente tot nu toe naar ons idee veel te weinig werk van heeft gemaakt. Het gaat voor GroenLinks dan niet om splitsing, maar om realisering van een ander type opvang bij het gelijktijdig handhaven van de Cocon. De  dreigende (forse) bezuinigingen de komende jaren als gevolg van de (krediet)crisis, ook op de zorg, zijn voor GroenLinks een extra argument om prioriteit te geven aan realiseren van een dergelijk Hostel boven splitsen van de Cocon.

Twee, de ervaren problemen in de Bloemenbuurt blijken voor een nog veel groter deel dan wij dachten, juist samen te hangen met verkeersoverlast en slecht onderhoud in de buurt. Maar liefst 73 % van de mensen in de buurt benoemt in 2008 de verkeersoverlast als het grootste probleem in de buurt en slecht onderhoud volgt met 22%. In 2009 is dat respectievelijk 67% en 36%. De Cocon wordt in 2008 door 6% van de mensen als buurtprobleem benoemd en in 2009 doet 15% dat. Onze stellige indruk is dat de leefbaarheid in de buurt fors zou verbeteren door eens echt te investeren in het verbeteren van de verkeersoverlast en het onderhoud in de buurt. Naast het handhaven (en waar mogelijk verder verbeteren) van de beheersafspraken rond de Cocon. In de discussie en zeker bij de gemeente zien wij dat er te weinig oog is voor deze andere buurtproblemen, laat staan in de sfeer van oplossingen.

Het is zoals uw vertegenwoordiger, de heer Gerner, het 20 januari in de gemeenteraad verwoorde: “Veranderen van standpunt mag, maar geef dan wel aan waarom”. Wij hebben u in deze brief onze visie en aanvullend twee constateringen aangegeven. Het is naar onze mening onnodig om de Cocon te splitsen. Het is wel nodig om de leefbaarheid in de Bloemenbuurt fors te verbeteren door een aantal andere investeringen te doen. Zoals realisering van een ‘Hostel’ aanvullend op de Cocon en maatregelen nemen die de verkeersoverlast en het onderhoud in de buurt aanpakken. GroenLinks gaat daarover graag met u nader in gesprek.

Met vriendelijke groet,

Inke Logtenberg
huidig raadslid en kandidaatraadslid voor GroenLinks

Jan Kastje