Bezuinigen is één, zorgen dat je de goede dingen goed doet met een redelijke beheersing van uitgaven en risico’s is twéé. Hoe beter je dat doet, hoe minder je ook hoeft te bezuinigen tenslotte. GroenLinks blijft dit college en in bijzonder deze wethouder financiën daarom steunen in financiële hygiëne en projectbeheersing. Dit was voor fractievoorzitter Jan Kastje het uitgangspunt voor de raadsvergadering over de begroting voor 2011. Met een aantal voorstellen heeft GroenLinks geprobeert de begroting wat groener en socialer te maken. Maar GroenLinks stemt niet in met de in de meerjarenramingen opgenomen zoekrichtingen voor de bezuinigingen vanaf 2012. Want eerst moet er een transparant en participatief proces en een onderbouwde visie komen, en dan pas kunnen er keuzen gemaakt worden voor na 2012. Een motie hierover werd unaniem door de raad aangenomen.
GroenLinks deed voorstellen op het gebied van duurzaamheid, mantelzorg en mobiliteit. Hieronder is de bijdrage van GroenLinks volledig terug te lezen:
Voorzitter,
Bezuinigen is één, zorgen dat je de goede dingen goed doet met een redelijke beheersing van uitgaven en risico’s is twéé. Hoe beter je dat doet, hoe minder je ook hoeft te bezuinigen tenslotte. GroenLinks blijft dit college en in bijzonder deze wethouder financiën steunen in financiële hygiëne en projectbeheersing. Daarom zijn door ons in De Discussie nog eens een aantal voorbeelden gegeven van waar de begroting nog niet altijd adequaat is. En heeft GroenLinks bij de behandeling over de 2e budgetrapportage aangegeven een werkgroep te steunen die het geheel, dus niet alleen de 2e budgetrapportage, nog eens goed tegen het licht houdt. Ook de wethouder grondexploitaties blijven wij steunen in zijn streven tot projectbeheersing. Zo heeft de wethouder op aangeven van GroenLinks bevestigd dat de herziening grondexploitaties begin volgend jaar, minimaal de jaarlijks te voorziene verliezen op grondexploitaties gaat compenseren.Duurzaamheid. Er is op voorspraak van GroenLinks, ChristenUnie en PvdA een inititiatiefvoorstel aangenomen waarmee deze raad zich unaniem uitspreekt vóór een duurzaam Hilversum. Hilversum gáát voor klimaat! Wij hebben enthousiasme gemerkt, het daagt uit, het geeft focus en sturing. GroenLinks is daar zeer blij mee. Het is niet voor niets dat GroenLinks de verkiezingen is ingegaan met de slogan “Groen werkt” en ik voeg daar aan toe, ook in tijden van bezuinigingen.In de nota “Keuzen voor de toekomst” van dit college, is voor 2012 e.v. ook voor duurzaamheid een taakstelling opgenomen. Bij de zomernota van 2011 zullen wij reeds financiële richting moeten geven aan de uitwerking van het initiatiefvoorstel waarmee de wethouder nu aan de slag is. Het zal duidelijk zijn dat GroenLinks daarom niet op voorhand instemt met het in de meerjarenraming bij de begroting opgenomen bezuinigingsbedrag voor duurzaamheid. Wij roepen de andere fracties op ook niet op voorhand dit richtbedrag voor duurzaamheid tot de hunne te maken, nu zij zo enthousiast het nieuwe uitwerkingsprogramma duurzaamheid / klimaatneutraal Hilversum hebben omarmt. En nu wij zijn benieuwd nu de wethouder het stokje heeft overgenomen, hoe hij dat ziet.In de toezegging van de wethouder de vorige keer (T10/82), staat dat hij bij de raad terugkomt als blijkt dat een en ander tot een kaalslag leidt. Maar, wat ís kaalslag? Voor GroenLinks is dat bijvoorbeeld het geval als wijk- en buurthuizen en wijk- en buurthuiswerk omvallen omdat er teveel stenen uit worden getrokken. Hoe beoordeelt de wethouder in dat licht de uitspraak van Versa dat 800.000 euro over 2011 én 2012 nog redelijk is? Ik wil er daarbij graag op wijzen dat uit het artikel 213a-onderzoek naar het sociaal-cultureel werk blijkt, dat Hilversum sléchts 40 euro per inwoner besteed aan sociaal-cultureel werk, tegen 57 euro per inwoner bij vergelijkbare gemeenten. Eveneens een kaalslag zou zijn als de Cocon en Vluchtheuvel hun belangrijke maatschappelijke functie niet meer kunnen waarmaken. Voorkomt de wethouder ook hier expliciet, dat de dreigende effecten van cumulatie van bezuinigingen niet leiden tot omvallen van de Cocon en Vluchtheuvel?Groenlinks dient daarom een amendement in op de begroting om deze bezuiniging op de mantelzorg te halveren. De financiering hiervan vinden wij door het in de begroting onder programmadoel 8.5 opgenomen bedrag voor Rti Hilversum met 36.000 euro te verminderen. Bij de keuzen die er te maken zijn, kiest GroenLinks voor een gerichte beperking van een specifieke bezuiniging op welzijn.
Mobiliteit. De mobiliteitsbehoefte van de Nederlander en dus ook de Hilversummer neemt nog ieder jaar toe met 2 tot 3 %. We zien de effecten daarvan dagelijks om ons heen en de milieueffecten van vooral automobiliteit hebben invloed op mensen en natuur. Groenlinks vindt het in dat licht onbestaanbaar dat dit college zich daar simpelweg bij neerlegt en in de begroting aangeeft de “evenredige verdeling van de mobiliteitsgroei over alle vervoerswijzen” los te laten. Dit college en deze wethouder die vecht voor HOV, kiest expliciet voor groei van de automobiliteit in Hilversum, kiest daarmee expliciet voor alle problemen die daarmee samenhangen. En dat zijn er ‘im grossen gansen’ twee.
Ten eerste, hoewel de bereikbaarheid van Hilversum op zich niet afwijkt van een vergelijkbare gemeente, is de beeldvorming anders. En dat heeft alles te maken met de historie en opbouw van Hilversum. Hilversum in komen met de auto is inderdaad problematisch. De geasfalteerde schapenpaden bieden simpelweg niet voldoende ruimte voor alle verkeer. Het tweede probleem met alle auto’s in Hilversum is een toenemend probleem van parkeerdruk in de wijken.
En dan past geen terughoudende opstelling. Dit is verkeerd bezuinigen doordat de kosten van problemen door vooral automobiliteit in de toekomst keihard terugkomen en oplopen. De argumentatie is dat ook bij mobiliteit de inkomsten teruglopen en dat veel factoren die de mobiliteitsgroei bepalen door de gemeente niet zijn te beïnvloeden. Dat is op zich waar. Even waar is dat de effécten van mobiliteitsgroei wel degelijk zijn te beïnvloeden en daarmee de vervoerswijzen. Immers, de gemeente kan bijvoorbeeld in haar ruimtelijk beleid bepalen waar wel of niet openbaar vervoer en fiets voorrang krijgen. Dat kost niets extra’s waarvan de inkomsten teruglopen. Daarom dient GroenLinks een amendement in op programma 14 van de Begroting 2011 om evenredige verdeling van de mobiliteit over alle vervoerswijzen, weer als doelstelling op te nemen.
Tenslotte. Bij een begroting moet je keuzen maken om de tanker een beetje bij te sturen. GroenLinks probeert met de nu door ons gedane voorstellen de begroting wat groener en socialer te maken. Wij zullen daarbij niet instemmen met de in de meerjarenramingen opgenomen zoekrichtingen voor de bezuinigingen vanaf 2012. En als het college meent wat ze hier en daar zegt, namelijk eerst visie en dan keuzen, kan eigenlijk ook dit college dat niet. Eerst een transparant en participatief proces en een onderbouwde visie, dan pas keuzen voor na 2012. Dank u wel.