Groen, betaalbaar wonen, duurzaam en met de menselijke maat: thema’s die voor GroenLinks belangrijk zijn. In de Raadsvergadering van 29 mei 2019 is het stedenbouwkundig plan “De Zeven Straatjes” voor het Stationsgebied met een ruime meerderheid aangenomen. Hiermee is een belangrijke stap gezet om het gebied tussen station en centrum een bij Hilversum passende invulling te geven. Voor GroenLinks staat als een paal boven water dat draagvlak, ruimtelijke kwaliteit en verbinding van wezenlijk belang zijn bij de nieuwe inrichting van het Stationsgebied. Nu is er een mooie en belangrijke stap gezet richting een Hilversums Groen Welkom, gebaseerd op de GroenLinks-thema's.
Ook GroenLinks stemde vóór ‘De Zeven Straatjes’. Om als fractie een gewogen besluit te nemen, hebben we het plan getoetst aan de uitgangspunten die in 2017 zijn vastgelegd. De belangrijkste punten daarbij voor GroenLinks:
- Het op herkenbare, veilige en aantrekkelijke wijze herstellen van de aansluiting tussen het station en het centrum.
- Een autoluwe Stationsstraat om Groest en Marktplein te verbinden; het verleggen van de centrumring.
- Géén tweerichtingsverkeer op de Schapenkamp, een veilige oversteek voor voetgangers en fietsers.
- Een grote, ondergrondse fietsenstalling
- Een “groen welkom”, aan beide zijden van het station
Het plan ‘De Zeven Straatjes’ voldoet aan de gestelde uitgangspunten. En meer dan dat. Er is aandacht voor duurzaamheid en klimaatadaptatie. Er komen veel nieuwe woningen, onder andere voor 1 en 2 persoons-huishoudens. De fietstunnel wordt verbreed en minder steil.
Groen, betaalbaar wonen, duurzaam en met de menselijke maat. Thema’s die voor GroenLinks belangrijk zijn.
Verbinding
Het afgelopen jaar is een levendig debat ontstaan over “verbinding” en de stelling dat het plan de Zeven Straatjes een nog grotere muur naar “over het spoor” zou betekenen. Dat signaal en die zorgen neemt de GroenLinks-fractie in Hilversum uiteraard serieus. Een plan voor ons Stationsgebied heeft impact op alle Hilversummers. Net als de toekomstige ontwikkelingen in de Spoorzône. En het veiliger maken van de Kleine Spoorbomen. Ontwikkelingen die in elkaar grijpen. Zulke plannen maak je niet met de rug naar elkaar toe.
Als fractie hebben we dan ook de afgelopen maanden voor en achter de schermen gepleit voor het oppakken van de dialoog, draagvlak en het opstarten van een onderzoek naar “verbinding”. Allereerst moet goed besproken worden wat de onderzoeksvraag is. Wat verstaan we onder verbinding. De hoogte van de gebouwen? Onvoldoende aandacht voor “over het spoor”? De kleine spoorbomen, die komende jaren steeds vaker dicht zullen zijn? Een gebrek aan groen?
Het heeft even geduurd, maar het is goed om te constateren dat het onderzoek op gang is. De onderzoeksvragen worden door vertegenwoordigers van de bewonersverenigingen samen met de gemeente opgesteld. En een onafhankelijk onderzoeksbureau krijgt de opdracht.
In oktober worden de resultaten verwacht. Wij zien de uitkomsten met belangstelling tegemoet en zullen erop hameren dat de uitkomsten meegenomen worden. De Zeven Straatjes biedt daartoe alle ruimte.
Hoe ziet Hilversum eruit als dit plan is gerealiseerd?
GroenLinks heeft zich ingezet voor de ruimtelijke kwaliteit van het plan. De maximaal toegestane gebouwhoogte wordt niet 8 maar 6 verdiepingen hoog. Deze hoogte en schaal past beter bij de bestaande Hilversumse bebouwing. De beoogde verhoogde parkeergarage en de bouwblokken langs het spoor werkten vanaf de Noorderweg als een muur. De garage is verdwenen en de bouwhoogte en dakvorm is aangepast. Het resultaat is goed te zien in het Stedenbouwkundig Plan.
Vervolg: wanneer wordt het plan gebouwd?
Met het Stedenbouwkundig Plan en de uitkomsten van het onderzoek wordt rond oktober 2019 het concept bestemmingplan opgesteld. Het definitieve bestemmingsplan zou -ijs en weder dienende- in juni 2020 gereed kunnen zijn. Daarna kunnen architecten aan de slag om de gebouwen te ontwerpen. De in het Stedenbouwkundige Plan getoonde afbeeldingen zijn impressies.
Voor GroenLinks staat als een paal boven water dat draagvlak, ruimtelijke kwaliteit en verbinding van wezenlijk belang zijn bij de nieuwe inrichting van het Stationsgebied. Met het goedkeuren van het Stedenbouwkundig Plan en de start van het onderzoek is een mooie en belangrijke stap gezet richting een Hilversums Groen Welkom!
Lex van Waarden, fractielid GroenLinks Hilversum
Bron afbeelding: gemeente Hilversum