“Wie heeft er zitten slapen?” vraagt raadslid Frank Kool zich af. Onlangs kwam de bouwaanvraag van VSH voor een nieuwe productiehal in de spoorwegdriehoek Hilversum-Amersfoort-Utrecht in het nieuws. Terwijl de buurt op deze plek ambities voor een natuurspeelplaats met toezicht heeft. Bewonersgroep Klein Rome luidde namens de omwonenden aan het Wandelpad de noodklok. Zij vrezen een gebouw van tien meter hoog; een kolos die het uitzicht verpest en ook nog eens bromt en zoemt. Maar er is veel meer aan de hand. GroenLinks raadslid Frank Kool dook in het dossier en komt met een aantal opmerkelijke bevindingen.
Het bedrijf VSH is gevestigd in de spoorwegdriehoek Hilversum-Amersfoort-Utrecht. Hier wordt een compleet assortiment fittingen en appendages voor gas, water cv en koelinstallaties, en professionele douchespoelsystemen geproduceerd. Het bedrijf heeft onlangs een bouwaanvraag ingediend voor uitbreiding met een productiehal. Bij VSH is goed nagedacht over de toekomst, zo stelde directeur Bert Bult onlangs in de Gooi en Eemlander. Vanwege het belang van de honderdvijftig hoogwaardige arbeidskrachten, kiest het bedrijf voor de huidige stek. Bult: ,,We willen onze mensen absoluut niet kwijt. Zij zijn gebonden aan Hilversum. Een plek vinden op een industrieterrein in de buurt is heel moeilijk. Uitbreiding hier kan gewoon, past binnen alle normen.''
De ruimtelijke onderbouwing bij het bouwplan van de VSH stelt dat er: “Geen relevante onderdelen m.b.t. toekomstig gemeentelijk beleid zijn van toepassing op dit project” en er “Geen relevante onderdelen m.b.t. toekomstig rijks- en provinciaal beleid zijn van toepassing op dit project”. Maar in hetzelfde gebied hebben de provincie Noord-Holland en de gemeente Hilversum al een hele tijd ambities voor het HOV. Eén van de tracévarianten van het HOV loopt nota bene via de spoorwegdriehoek. Frank Kool: “Dit is bijzonder. Want er is tussen VSH en de gemeente duidelijk sprake geweest van vooroverleg.”
Eind 2006 was er al sprake van draagvlak voor een HOV-verbinding onder de Gooise gemeenten. Op basis van een plan van aanpak uit september 2007 werken de gemeenten en de provincie Noord-Holland al enige tijd samen om tot een voorstel te komen. Van dit plan van aanpak maakt de spoorwegdriehoek deel uit. In 2008 heeft de VSH gronden in de spoorwegdriehoek aangekocht van NS-vastgoed. En in april 2009 kozen B&W van Hilversum voor het voorkeurstracé A27-Anna’s Hoeve - spoorwegdriehoek. In juni 2009 werd een voorstel voor het voorkeurstracé door wethouder Boog ingetrokken, omdat de Gemeenteraad van Hilversum verlangde dat o.a. een beter inpassingvoorstel ten aanzien van de spoorwegdriehoek zou worden uitgewerkt. Na consultatie van alle betrokken gemeenten besloot de stuurgroep HOV ook andere tracés, én de mogelijkheid voor een zgn. light-rail verbinding te onderzoeken. Deze onderzoeken lopen nog.
“We vragen ons af wie er heeft zitten slapen” zegt GroenLinks raadslid Frank Kool. “Waarom heeft de gemeente in 2008 geen gebruik gemaakt van haar voorkeursrecht?” GroenLinks nam overigens ook contact op met VSH. “Ons is gebleken dat de VSH slechts sinds enkele maanden op de hoogte is van de gemeentelijke en provinciale ambities voor het HOV.” Voor GroenLinks voldoende aanleiding om hierover een aantal vragen aan het College te stellen.“Het gaat er nu niet om of de productiehal en/of het tracé daar wel of niet moeten komen. Laten we eerst eens uitzoeken hoe één en ander precies zit” antwoord Frank Kool desgevraagd. De keuze voor het HOV tracé staat tenslotte ook nog niet vast.