Nadat meer duurzame initiatieven dan ooit via de Gooi en Eembode zijn aangedragen, vond gisteravond de Groene Lintjesregen plaats. Woensdagavond, 5 juni Wereldmilieudag, deelde fractievoorzitter Jan Kastje van GroenLinks Groene Lintjes met bijbehorende oorkonde uit. Deze onderscheiding voor de inzet voor een duurzaam en groen Hilversum gaan naar drie initiatieven. Dat zijn in deze derde editie van de Groene Lintjesregen, UrbanFarming035, IVN het Gooi e.o. en de ‘stoere meiden’ Pipa, Hilana, Mila en Teuntje. Mooi weer, veel aanwezigen en inspirerende initiatieven. De Groene Lintjesregen is een leuke happening, volgend jaar weer!.

De Groene Lintjes worden uitgereikt na een oproep in de Gooi en Eembode om bedrijven en organisaties in Hilversum daarvoor te nomineren. GroenLinks en de Gooi en Eembode hebben de inzendingen beoordeeld. Dat waren er dit jaar meer dan ooit, toch worden er maximaal drie Groene Lintjes uitgereikt. Spannend dus. Dit jaar gaan deze onderscheidingen voor duurzame en groene inzet naar UrbanFarming035, IVN het Gooi e.o. en de ‘stoere meiden’ Pipa, Halina, Mila en Teuntje.

Urban Farming, dat moestuintjes of stadslandbouw in Hilversum op steeds meer plekken van de grond krijgt, is door meerdere mensen genomineerd als goed initiatief. Stadslandbouw is een trend en combineert de behoefte aan zelf voedsel verbouwen met samen doen. Samen in de buurt, maar ook samen vertellen over het belang van duurzaam voedsel. Die combinatie van ‘gewoon doen’, samenwerken met de buurt en educatie spreekt de jury aan.

De IVN-werkgroep organiseert natuurgerichte activiteiten voor ouders en kinderen en is ook  initiatiefnemer van Speelbos ’t Laer. Dit speelbos ligt vlak voor de A27 links van de Weg over Anna’s Hoeve. Het speelbos biedt kinderen gelegenheid tot veilig spelen in de natuur en er zijn in deze regio weinig van deze plekken. Het is daarmee meer dan een middagje op de hei en biedt kinderen vooral meer inzicht in natuur. Dat verdient een Groen Lintje.

En dan zijn er de ‘stoere meiden’, Pippa, Teuntje, Halina en Mila. Basisschool-meiden die nu al op eigen initiatief werken aan een groene wereld. Zij hebben flyers gemaakt en in de buurt rondgebracht over het samen opruimen van afval. Dat gaan ze met twee klassen van hun school ook doen op de heide. Het is misschien allemaal niet zo nieuw maar op deze leeftijd zo inspirerend. Dat verdient een aanmoedigingsprijs, een Groen Lintje!