Recent hebben buurtgroepen en bedrijven in Hilversum Oost een reactie gestuurd over de plannen voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) tussen Hilversum en Huizen. GroenLinks is voor HOV, maar geeft deze buurtgroepen en bedrijven gelijk, de huidige plannen kennen veel haken en ogen. GroenLinks wil in aanvulling op de lopende onderzoeken naar HOV daarom een nieuwe variant laten onderzoeken. Koppel de HOV-verbinding via de A27 aan het realiseren van een transferium op Hilversum Sportpark. Daar wordt niet alleen de ROC-school beter van, ook de bereikbaarheid van de Gijsbrecht verbetert en de inpassingsproblemen in Hilversum zijn verdwenen.
GroenLinks is voor een Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) verbinding tussen Hilversum en Huizen. Op termijn uit te breiden naar Almere. Een HOV levert voor de (middel)lange termijn een goede bijdrage aan de bereikbaarheid van Hilversum. Er zijn alternatieven nodig zodat de bereikbaarheid van Hilversum verbeterd. Immers, er is simpelweg onvoldoende ruimte om alle automobiliteit te faciliteren en de overlast van autoverkeer zal zonder maatregelen nog vele malen groter zijn dan die van een goede busverbinding.
Een HOV-verbinding zal altijd goed moeten worden ingepast in de natuur en in de bebouwing van Hilversum. GroenLinks wil daarom een onderzoek naar een HOV-verbinding tussen Huizen en Hilversum Sportpark in combinatie met een transferium op Sportpark. GroenLinks wil dat de provincie Noord-Holland deze variant meeneemt in de lopende voorstellen. Er zijn te veel voordelen om het niet te doen.
Een HOV via de A27 kan gebruik maken van de huidige busbaan over Hilversum Sportpark. Dat ontlast zowel Anna’s Hoeve als de Soestdijkerstraatweg. Door een transferium te maken op Hilversum Sportpark ontstaat een knooppunt van trein, bus, fiets en auto. Kleine pendelbussen kunnen dan vanaf Sportpark frequent naar verschillende lokaties in Hilversum vertrekken. Daardoor verbetert de bereikbaarheid van Hilversum en verbetert de bereikbaarheid van de ROC-school, het centrum en de Gijsbrecht. Dit zal ook minder CO2, fijnstof en lawaai opleveren. Bovendien wordt goede fietsinfrastructuur en groen behouden.
De provincie Noord-Holland heeft in oktober 2009 een voorstel gelanceerd voor een HOV-verbinding Huizen en Hilversum. GroenLinks heeft niet ingestemd met dat voorstel. Op dit voorstel en onderzoek is veel (terechte) kritiek gekomen. In januari is door de provincie Noord-Holland inzage gegeven in de voortgang van de HOV-voorstellen. Recent hebben buurtgroepen en bedrijven in Hilversum Oost daarop kritisch gereageerd. De noodzaak van een HOV-verbinding staat voor GroenLinks niet ter discussie. GroenLinks deelt wel de kritiek van de buurtgroepen en bedrijven op de voorgestelde inpassing.