GroenLinks wil de groene rand van Hilversum béter beschermen, zéker in Hilversum Oost. De komende jaren staan er enkele bouwprojecten op stapel in Oost. Op het kantorenterrein van Philips staan veranderingen op til. Van GroenLinks mogen daar woningen worden gebouwd, in aansluiting op de ernaast gelegen Kamrad-structuur. Op het terrein van de rioolzuivering komt een nieuwe woonwijk Anna's Hoeve. Op de lokatie van het ziekenhuis en Heideheuvel staat nieuwbouw op het programma. Er zijn plannen voor de aanleg van een ecoduct tussen Anna's Hoeve en Monnikkenberg. Bij al deze plannen moet niet worden vergeten dat de kwaliteit van woonwijken mede wordt bepaald door de directe overgang van bebouwing naar de natuurrijke gebieden. Die open, groene gebieden hóren er bij. Investeren in de groene rand is investeren in de leefbaarheid van Hilversum Oost.

Met deze opstelling zet GroenLinks de koers voort van nadrukkelijk aandacht besteden aan wijkverbeteringen in Oost. GroenLinks pleit voor 'een stevige groene buffer' aan de oostkant van Hilversum, vooral omdat daar de komende jaren enkele grote nieuwe ontwikkelingen op stapel staan. Voor de komende vier jaar wil GroenLinks de groene rand extra beschermen. Daarbij wordt er op gewezen dat de kantoren van Philips leeg komen te staan, GroenLinks vindt dat er op dat terrein woningbouw mogelijk is, in aansluiting met de bestaande bebouwing. Ook de geplande nieuwbouwwijk op de plek van de vijver van de rioolzuivering heeft de instemming van GroenLinks. Hoewel dat project op dit moment stil ligt, vindt GroenLinks nog steeds dat de sanering van Anna's Hoeve moet worden voortgezet.

GroenLinks is voor de aanleg van een snelle busbaan, in de berm van de spoorlijn, tussen de A27 en de stadsrand tot aan het NS-station. GroenLinks vindt wel dat nog onderzocht moet worden of de busbaan naar het Oosterspoorplein moet worden doorgetrokken, of dat de busbaan de spoorlijn moet oversteken zodat de bus aan de voorkant van het station kan uitkomen. GroenLinks vindt dat er geen hoog busviaduct tegenover de woningen van het Wandelpad moet komen. 'We weten dat de aanleg van een busbaan nog een paar hoofdbrekers kent. Maar als je ziet hoe het autoverkeer elke dag de woonwijken en het leefklimaat verstoort, dan moeten we een alternatief bieden en het openbaar vervoer echt eens verbeteren. De overheid moet niet alleen naar vandaag en morgen, maar ook naar volgend jaar en over tien jaar kijken', aldus lijsttrekker Jan Kastje.

Bovendien valt te verwachten dat de komende vier jaar - eindelijk - een knoop wordt doorgehakt over nieuwe bebouwing aan de Mussenstraat, op de vroegere Gemeentewerf. Verder heeft het ziekenhuis de nodige plannen voor uitbreiding en nieuwbouw. Al die ontwikkelingen bij elkaar opgeteld brengen GroenLinks tot het standpunt dat de natuurlijke overgang tussen stedelijke bebouwing en groene buitengebieden niet mag worden aangetast. De kosten voor investeringen in zo'n groene zone moeten betaald worden door de opbrengst van bouwplannen.

Kortom: aan de oostkant van Hilversum staan de komende vier jaar veel vernieuwingen op stapel. GroenLinks kan zich vinden in de meeste van de plannen voor Oost, maar stelt in één keiharde voorwaarde: het mag niet ten koste gaan van kwantiteit en kwaliteit van het groen. Dat is investeren in de leefbaarheid van Oost.