Het ontwerp en de aanbesteding van de HOV-busbaan met ecoducten en verlegging van infrastructuur is nog niet eens klaar en toch  zou er plotseling geen geld meer zijn voor een fietstunnel ter hoogte van de Van Linschotenlaan. Dat is niet afgesproken in de samenwerkingsovereenkomst HOV. Naar de mening van GroenLinks is het veel te vroeg om nu al te kunnen concluderen dat dit project moet afvallen. Bovendien heeft de wethouder helemaal niet het mandaat van de gemeenteraad gekregen om zonder overleg of terugkoppeling de fietstunnel te laten vallen. Op initiatief van GroenLinks heeft de gemeenteraad gelukkig unaniem bij motie  de wethouder tot de orde geroepen. 

In de voorstudie HOV bleek al dat de fietstunnel onder het spoor ter hoogte van de Van Linschotenlaan naar de Anthonie Fokkerweg, een onmisbare verbinding is voor de geplande halteperrons van de snelle busverbinding. Deze zijn zonder deze fietstunnel niet bereikbaar vanaf beide zijden van het spoor. Het fietsverkeer door het tunneltje zorgt ook voor de noodzakelijke sociale veiligheid op de haltes. Bovendien is het nog een ontbrekende schakel in het fietsrondje Hilversum. De wens voor deze fietstunnel bestaat zeker al zo’n 20 jaar. Maar werken langs en onder het spoor is aan strenge regels gebonden. Nu ProRail voor het HOV toch langs en op het spoor moet werken is het praktisch en voordeliger om de fietstunnel nú mee te nemen in de aanbesteding. 

De kosten van de fietstunnel zijn maar een paar procent van de totaalsom.  Als de aanbesteding of de risico’s meevallen kan het  daar gemakkelijk uit betaald worden. Bovendien is het alternatief een trap en liftinstallatie langs beide zijde van het spoor ook niet bepaald fraai en goedkoop! Niet nu al opgeven dus was de strekking van de motie die unaniem werd ondersteunt door de hele gemeenteraad. Wethouder Voorink moet weer gaan praten in de stuurgroep. In september 2016 geeft de wethouder een terugkoppeling van het resultaat. Met de unanieme steun van de gemeenteraad moet dat hem lukken.