Met een nieuwe motie van GroenLinks geeft de Hilversumse gemeenteraad wethouder Voorrink de opdracht om zelf goed onderzoek te doen naar de voor- en nadelen van een fietstunnel versus een voetgangersbrug tussen de Van Linschotenlaan en de Anthony Fokkerlaan. De motie werd ingediend naar aanleiding van het teleurstellend antwoord op een eerdere motie van GroenLinks om de fietstunnel onder het spoor tussen de Van Linschotenlaan en de Anthony Fokkerlaan mee te nemen in de aanbesteding van de verschillende werkzaamheden langs het spoor ten behoeve van de HOV-busbaan.

Gedeputeerde Post van de provincie NH houdt zich niet aan haar belofte om deze tunnel aan te leggen. De in juli 2016 bij motie gegeven opdracht aan wethouder Voorrink om het provinciebestuur te bewegen op dit besluit terug te komen bleef zonder resultaat. Uit het gegeven antwoord van Gedeputeerde Post blijkt echter dat de fietstunnel nooit goed onderzocht is. 

In de voorstudie bleek al dat de fietstunnel een waardevolle verbinding is voor de geplande halteperrons. Het fietsverkeer door het tunneltje zorgt voor de noodzakelijke sociale veiligheid op de haltes. Bovendien wordt de ontbrekende schakel in het rondje fietsen om Hilversum zo geheeld. Het alternatief dat de provincie voorstelt, een trap met een fietsgoot, biedt niet hetzelfde comfort aan voetgangers, mindervaliden en fietsers als de fietstunnel. De laatste is ook goed bruikbaar voor nood- en hulpdiensten. Deze argumenten vonden ook gehoor bij de statenleden van de provincie NH. Bij bespreking van het Provinciaal Inpassingsplan voor het HOV-project riepen zij Gedeputeerde Post eveneens op om het fietstunneltje niet te laten vallen. 

Het onderzoek moet de kosten van de beide varianten met elkaar vergelijken op de aspecten investering, financiering, beheer, onderhoud, exploitatie en de gebruiksprognoses. De wethouder kreeg ook de opdracht de mogelijkheid om deze fietstunnel publiek/privaat te financieren te onderzoeken. Met het resultaat van het onderzoek hoopt GroenLinks aanvullende argumenten te verzamelen om ProRail het fietstunneltje alsnog gelijktijdig met de andere kunstwerken langs het spoor aan te leggen.