Met de plannen rondom het station en de verlegging van de centrumring via de Koninginneweg is ook de discussie over de kleine spoorbomen in Hilversum weer actueel geworden. De voor fietsers onveilige verkeerssituatie bij de kleine spoorbomen is veel Hilversummers al heel lang een doorn in het oog. Daarom neemt GroenLinks het initiatief om zelf met een plan te komen om deze situatie te verbeteren. Met dit plan gaan wij graag het gesprek met de Hilversummers aan.

Ons plan heeft 5 heldere voordelen. Het is:

  1. Veiliger;
  2. Groener;
  3. Goedkoper;
  4. Fietsvriendelijk;
  5. en verbetert de doorstroming.

Het GroenLinks-plan in het kort

Het plan van GroenLinks komt in het kort op het volgende neer. De rijrichting in de Koninginneweg tussen de Stationsstraat en de Schoolstraat wordt voor auto’s omgedraaid. Daarmee hoeft het autoverkeer vanaf de Schapenkamp niet meer via de Stationsstraat het centrum door, maar kan het via de Koninginneweg verder en achter de markt langsrijden. De spoorwegovergang bij de kleine spoorbomen gaat van tweerichtingsverkeer, naar eenrichtingverkeer voor auto’s. Autoverkeer zal op dat punt alleen nog het centrum kunnen verlaten, maar zal daar niet meer het centrum in kunnen. Het verkeer dat de centrumring wil blijven volgen zal dit via de Schoolstraat doen die ook eenrichting zal worden. Vanuit de beide richtingen van de Koninginneweg zal het autoverkeer dus de keuze hebben het spoor over te gaan of de Schoolstraat in te gaan. Fietsers, voetgangers en nood- en hulpdiensten behouden wel de mogelijkheid om het spoor in beide richtingen te kruisen. Onderaan dit artikel kun je het volledige plan, met diverse schetsen en kaarten downloaden.



Veiliger

Het GroenLinks-plan verbetert de veiligheid door geen ingaand verkeer richting het centrum toe te staan via de kleine spoorbomen. Nu zie je vaak dat wanneer de spoorbomen weer omhoog gaan de auto’s vanaf Noorderweg en de Koninginneweg nog snel even voor de fietsers langs willen om het spoor te kruisen, terwijl zij eigenlijk voorrang moeten geven aan al het verkeer van en naar de Schoolstraat en de Hoge Larenseweg. Dit geeft vaak veel chaos en zorgt ook vaak voor onveilige situaties. Met dit plan kunnen auto’s sowieso niet meer vanaf de Noorderweg het spoor over en zal het verkeer op de Noorderweg bij gesloten spoorbomen ongehinderd rechtdoor kunnen rijden. Door het weghalen van de opstelstrook voor links afslaand verkeer vanaf de Noorderweg kan er voor de spoorwegovergang meer veilige wachtruimte voor fietsers gemaakt worden.



Groener

Het college heeft het plan om van de Koninginneweg tweerichtingsverkeer te maken tot aan de Lage Naarderweg. Daarmee zullen de bomen die daar nu staan gekapt moeten worden. Ons plan voorkomt dit. Daarnaast zal er in het GroenLinks-plan ook meer ruimte komen voor groen op de kruising van de

Koninginneweg/Spoorstraat voor de Vorstin.



Goedkoper

Het tweerichting maken van de Koninginneweg zal grote kosten met zich meebrengen. In het plan van GroenLinks wordt de rijrichting alleen maar omgedraaid. De kosten daarvan zullen daar slechts een fractie van zijn. Ook zitten er in ons plan geen kosten voor een doorsteek via de Huizerstraat. Uiteraard zal de herstructurering van de kruising voor de Vorstin en rondom de spoorbomen ook kosten met zich meebrengen. Maar dat zijn kosten die vroeger of later toch gemaakt moeten worden.



Fietsvriendelijk

Met het GroenLinks-plan zullen de fietspaden op de Koninginneweg behouden blijven. Daarnaast krijgen de fietsers bij de kleine spoorbomen ook meer ruimte en kunnen zij daar veiliger de Noorderweg oversteken. Verder zal het voor fietsers uiteraard mogelijk blijven om daar ook het centrum in te rijden.



Verbetert de doorstroming

De doorstroming op de centrumring stokt nu vaak op de Stationsweg door voetgangers die van de Groest naar het Langgewenst willen. Vooral op dagen dat er markt is. Door het autoverkeer via de Koninginneweg en Schoolstraat te leiden en beide wegen eenrichtingverkeer te maken, zal dit verkeer veel beter kunnen doorstromen en haar weg via de centrumring kunnen vervolgen. Ook zal een deel van het verkeer van de centrumring sneller via de Noorderweg uit het centrum vertrekken doordat de verkeersstromen elkaar niet meer kruisen, maar op elkaar invoegen (ritsen).

 

In gesprek met inwoners

GroenLinks gaat graag met dit plan het gesprek aan met de inwoners van Hilversum. Volgens Frank Kool, fractiemedewerker van GroenLinks en bedenker van het GroenLinks-plan, is dit een aanzet om de verkeerssituatie rondom de kleine spoorbomen eindelijk eens te verbeteren. “Ik ben daarom erg benieuwd naar de reacties van de Hilversummers en ga ook graag in discussie over de voor- en nadelen van ons plan”, aldus Kool.