Afgelopen week kwam Greenpeace met een rapport van SOMO over de groene stroom die Nederlandse gemeenten afnemen. Uit deze studie blijkt dat nog maar 141 gemeentes echt groene stroom afnemen van een groene energieleverancier. Gemeente Hilversum zit daar niet bij. Daarom dient GroenLinks samen met de ChristenUnie woensdag 15 juni a.s. een motie in om te zorgen dat Hilversum wél echt groene stroom inkoopt!

Hilversum
Uit het onderzoek blijkt dat de gemeente haar energie inkoopt bij De Vrije Energieproducent B.V. Een leverancier die zijn stroom voornamelijk opwekt met behulp van kolencentrales. Wel koopt Hilversum groencertificaten in, om daarmee de grijze stroom zogenaamd groen te maken. Maar daarmee wordt de energievoorziening van Hilversum niet écht duurzamer. Op de site van Greenpeace lees je het volledige onderzoek.

Petitie
Op internet is Hilversummer Jos Deurloo een petitie gestart. Hij roept daarin de gemeente Hilversum op om te kiezen voor echte groene stroom bij de inkoop van elektriciteit, zodat ook onze straatverlichting op groene stroom is aangesloten. Wij ondersteunen deze oproep van harte. Onderteken hier de petitie

Motie
Aanvullend zal GroenLinks samen met de ChristenUnie Hilversum een motie indienen in de raadsvergadering van aanstaande woensdag met dezelfde strekking. Wij hopen dat een meerderheid van de raad deze motie zal steunen.