Op 14 oktober besprak de gemeenteraad van Hilversum het voorstel voor het voorkeurstracé HOV. De Hoogwaardig Openbaar Vervoersverbinding tussen in eerste instantie Huizen en Hilversum. GroenLinks is sinds lang voorstander van HOV in het drukke Gooi, mits deze HOV goed is ingepast in de omgeving. De definitieve keuze maakt de gemeenteraad op 3 november. GroenLinks ziet in het huidige voorstel evenwel goede redenen om in te stemmen met het nu voorgestelde tracé. Na 3 november gaat het erom de voordelen van het nu gekozen tracé vast te houden, maar ook samen met inwoners en bedrijven verder te verbeteren.
Op 14 oktober lieten ook inwoners en bedrijven uit Hilversum van zich horen. Op 3 november aanstaande beslist de gemeenteraad of Hilversum verder gaat met de ontwikkeling van het voorgelegde HOV-tracé. GroenLinks twijfelt niet aan de nut en noodzaak van een goede verbinding via het openbaar vervoer met Huizen. Die is nodig om in het drukke Gooi een alternatief te hebben voor de toenemende knelpunten in (auto) bereikbaarheid. En als opstap naar een uitbreiding van HOV naar Almere en later Utrecht. In de uitwerking van het voorkeurstracé na 3 november moeten nog wel nadere afwegingen worden gemaakt. Afwegingen tussen gekozen tracé en schade en overlast die HOV voor bewoners en bedrijven kan veroorzaken.
Hilversum kiest ervoor het bestaande wegennet te verbeteren in plaats van nieuwe wegen aan te leggen door onze bossen en heidevelden. Dat is een belangrijke keuze die GroenLinks steunt. Bij het opwaarderen van het bestaande wegennet, hoort wat ons betreft ook een goede infrastructuur voor het openbaar vervoer. Dit moet een deel van het (toekomstige) autoverkeer wegnemen dat over het Hilversumse wegennet rijdt. En naast een goede inpassing in natuur, hoort ook een goede inpassing van in dit geval HOV in de stad.
Het plan voor HOV van juni vorig jaar is wat dat betreft terecht afgewezen. De onderbouwing was mager, de inpassing (busbrug) langs het Wandelpad een draak, en financieel was er veel onduidelijkheid. Het ‘huiswerk’ is opnieuw gedaan en er is een ‘second opinion’ uitgevoerd naar de vervoerswaarde van HOV. In het huidige plan is veel van de eerdere kritiek verwerkt en de workshops hebben geleid tot slimme aanpassingen. De uitkomst is de variant langs de zuidzijde van het spoor Amerfoort-Hilversum die nu voorligt.
Op 3 november wordt de gemeenteraad van Hilversum gevraagd in te stemmen met het voorkeurstracé. Het college van B&W komt terug met de uitwerking van het voorkeurstracé in het voorjaar van 2011. Dat betekent dat het voorkeurstracé vastligt, maar de verdere invulling en verbetering ervan nog voor ons ligt. Wethouder Boog heeft GroenLinks al belangrijke toezeggingen gedaan over het realiseren van een ecoduct op de Monnikenberg/Anna’s Hoeve en een fatsoenlijk tracé ter hoogte van de mond van de Beatrixtunnel. Daar gaat GroenLinks de wethouder uiteraard aan houden!
Maar ook de bewoners en bedrijven langs de route moeten in de komende periode bij de uitwerking nog over tal van zaken zekerheid krijgen. De bedrijven en bewoners rond de Oosterengweg bijvoorbeeld. Voor de bewoners van het Wandelpad moet de overlast tot een minimum worden beperkt. Gedupeerden hebben recht op een fatsoenlijke schadeloosstelling. Groenlinks kiest voor HOV. In de uitwerking ervan zijn er echter nog verbeteringen mogelijk die recht doen aan onzekerheid en mogelijke overlast voor inwoners en bedrijven. Het zijn zaken waar GroenLinks zich in het vervolgtraject bij de verdere uitwerking van het tracé hard voor wil maken.