GroenLinks heeft afgelopen woensdag tegen Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) gestemd, de snelle bus tussen in 1e instantie Hilversum en Huizen. GroenLinks is al jaren voorstander van HOV, juist om een alternatief te hebben voor de auto in onze mooie groene, maar ook drukke regio. Hoe heeft het zover kunnen komen? GroenLinks is van meet af aan ook duidelijk geweest over de voorwaarden waaronder wij in konden stemmen. De Groene Schakel, het kwetsbare natuurgebied ten oosten van Hilversum is de enige groene verbinding vanaf de Utrechtse Heuvelrug. En ook voor de mensen in Hilversum Oost met hun geringe groen in de wijk van belang als uitloopgebied. Inpassen van een nieuwe woonwijk Anna’s Hoeve én de HOV kan alleen door het bundelen van de infrastructuur in de Groene Schakel. En juist die bundeling is losgelaten. Een gemiste kans voor beter OV én versterken van natuur!

GroenLinks is de eerste partij in de Hilversumse gemeenteraad geweest die HOV zag als een  betrouwbare en kwalitatieve drager van ons toekomstig openbaar vervoer. Juist ook in Hilversum, met schaarse ruimte en drukke verkeer, is een vrije busbaan nodig. Van meet af aan was eveneens duidelijk dat de HOV-infrastructuur een grote impact zou hebben op de kwetsbare natuur van Hilversum Oost. Een goede inpassing van het HOV-tracé door bundeling van infrastructuur ter plekke was daarom noodzakelijk. Deze bundeling van alle infrastructuur langs het spoor is daarom altijd het uitgangspunt voor GroenLinks geweest . Dat creëert de beste kansen voor natuur- en recreatieontwikkeling op Anna’s Hoeve en de huidige doorgaande weg zou op die manier veilig buiten de nieuw aan te leggen woonwijk komen te liggen.

In het raadsvoorstel over het HOV-tracé van 3 november 2010 was dit het uitgangspunt. GroenLinks stemde toen in met HOV onder de voorwaarde dat het tracé tussen de Entrada-torens en het voormalige Teleac-gebouw door zou lopen en eiste bundeling van infrastructuur in de Groene Schakel met financiële dekking voor aanleg van het noodzakelijke ecoduct. Aan deze eisen werd aanvankelijk voldaan, reden waarom GroenLinks in 2010 instemde met het principebesluit voor HOV. PvdA, D66 en de VVD kozen echter recent voor het laten liggen van de weg over Anna’s Hoeve. Zonder deze bundeling van infrastructuur in het kwetsbare natuurgebied, kon GroenLinks helaas niet anders doen dan tegenstemmen. Helaas een gemiste kans voor beter OV met versterking van natuur en recreatie in Hilversum Oost.

De plotselinge koersverandering van de coalitie is een belediging voor het Goois Natuur Reservaat en andere groepen die zich constructief hebben opgesteld. Hen was voorgehouden dat voor Anna’s Hoeve en de Groene Schakel pas een definitieve tracé-keuze zou volgen na een goede visie op het gebied. Daarin waren zowel verlegging van de weg over Anna’s Hoeve langs het spoor, als het laten liggen van de weg op z’n huidige plek een optie. Maar D66, VVD en PvdA veranderden tijdens de vergadering doodleuk de spelregels en kozen ervoor de huidige tweedeling van Anna’s Hoeve te laten bestaan. Dat is slecht voor het gebied, de natuur, de huidige én toekomstige inwoners.

Door de bundeling van infrastructuur langs het spoor op Anna’s Hoeve op te geven schaden D66, VVD en PvdA niet alleen het vertrouwen, maar ondermijnen zij vooral natuurontwikkeling. De Groene Schakel kent vele doorsnijdingen van infrastructuur en is daarom ook slecht toegankelijk en kwetsbaar. De effectiviteit voor natuur en recreatie van de nu gekozen oplossing zonder bundeling van infrastructuur is beneden de maat. De nu gekozen oplossing kwam als derde uit de bus. En dat terwijl Hilversum de volgens onderzoek beste oplossing van bundeling van infrastructuur mét één ecoduct  gewoon volledig betaald had gekregen! D66, VVD en PvdA kozen voor C-kwaliteit terwijl A-kwaliteit binnen bereik lag.