GroenLinks pleit nadrukkelijk voor een HOV-verbinding tussen Huizen en Hilversum Sportpark in combinatie met een transferium . Het belangrijkste voordeel hiervan is dat ingrijpende inpassingen in het hilversumse straatbeeld achterwege kunnen blijven. Bovendien levert deze variant minder CO2, fijnstof en lawaai . Er zijn te veel voordelen om het niet te doen. Een dergelijk stadstransferium kan eveneens dienst doen als P&R-terrein. Inmiddels heeft de stuurgroep het voorstel betrokken in het varianten-onderzoek dat nu loopt. GroenLinks raadslid Frank Kool is daarover zeer verheugd.

In reactie op de bijeenkomsten voor burgers hebben buurtgroepen en bedrijven in Hilversum Oost een reactie gestuurd over de plannen voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) tussen Hilversum en Huizen. Uit deze reactie blijkt een grote zorg dat de HOV binnenstedelijk in Hilversum moeilijk inpasbaar zal zijn. GroenLinks geeft deze buurtgroepen en bedrijven daarin gelijk. Zo waren de door deze groepen en bedrijven bekritiseerde oorspronkelijke plannen voor een fly-over ter hoogte van het wandelpad ook voor GroenLinks een brug te ver.

Naar verwachting zal de inpassing elders in de stad via alternatieve trajecten vergelijkbare problemen opleveren. Daarbij is een extra punt van zorg dat de voorzieningen voor fietsers niet de dupe worden van de behoefte aan ruimte voor OV- en automobiliteit. GroenLinks wil daarom in aanvulling op de lopende onderzoeken naar HOV een nieuwe variant laten onderzoeken. Deze houdt in dat de HOV-verbinding van Huizen via de A27 halteert op een te realiseren transferium op Hilversum Sportpark. Daarmee wordt niet alleen de ROC-school beter bediend maar kunnen ook andere gebieden profiteren van dit overstappunt op aansluitende, kleinschaliger en fijn vertakte ketenmobiliteit. Bovendien verminderen op deze manier de inpassingsproblemen.

GroenLinks Hilversum is voor een HOV-verbinding tussen Hilversum en Huizen. Op termijn uit te breiden naar Almere en mogelijk ook naar Utrecht. Een HOV levert voor de (middel)lange termijn een goede bijdrage aan de bereikbaarheid van Hilversum. Er zijn alternatieven nodig zodat de bereikbaarheid van Hilversum verbeterd. Immers, er is simpelweg onvoldoende ruimte om alle automobiliteit te faciliteren en de overlast van autoverkeer zal zonder maatregelen nog vele malen groter zijn dan die van een goede busverbinding. Een HOV-verbinding moet altijd goed worden ingepast in de natuur en in de bebouwing van Hilversum.

GroenLinks heeft ook haar kritiek geuit op het HOV-voorstel dat de provincie Noord-Holland in oktober 2009 deed. Het was ons inziens dan volkomen terecht dat wethouder Boog bij de raadsbehandeling het voorstel terug nam. De noodzaak van een HOV-verbinding staat voor GroenLinks echter niet ter discussie, wel de voorgestelde inpassing. Het overslaan van Hilversum Sportpark is ook een zwakke schakel in het huidige plan. Uit het buslijnenonderzoek dat Goudappel Coffeng in opdracht van de provincie Noord Holland heeft verricht komt dit ook duidelijk naar voren. Het niet aandoen van het ROC op sportpark is wat ons betreft een ernstige aantasting van de kwaliteit van de verbinding Huizen-Hilversum.

De toegevoegde waarde van een transferium is dat automobilisten een kwalitatief goede parkeervoorzieningen kan worden aangeboden waarbij er goede overstapmogelijkheden zijn op het openbaar vervoer en een leenfietsensysteem. De ligging van Hilversum-Sportpark is zodanig dat dit zowel interlokaal als lokaal functioneel kan zijn.

Binnenstedelijk zou gedacht kunnen worden aan kleinschaliger busvervoer naar een groter aantal locaties. Daarbij past ook dat de toegang tot Hilversum vanaf het transferium per auto wordt beperkt. Kleinschaliger busvervoer heeft als voordeel dat de infrastructuur om minder grootschalige aanpassing vraagt. Ook komen meerdere locaties voor een verbinding in aanmerking, zoals bijvoorbeeld het winkelgebied aan de Gijsbrecht van Amstelstraat.

GroenLinks pleit er daarom nadrukkelijk voor dat wordt onderzocht wat een HOV-verbinding tussen Huizen en Hilversum Sportpark in combinatie met een transferium kan betekenen voor de eerder genoemde aspecten. Het zal bovendien minder CO2, fijnstof en lawaai opleveren. Er zijn te veel voordelen om het niet te doen.