Wat maakt inwonersinitiatieven tot een succes, en wat is daarbij de rol van de gemeente? Over deze vragen organiseert GroenLinks Hilversum samen met Good2Connect op donderdagavond 11 september een GroenLinks Nazomerdebat in Good2ConnectPlaza aan de Noorderweg 2 in Hilversum. In de aanloop naar het debat publiceren GroenLinks en Good2Connect een paar artikelen waarin enkele inwonersinitiatieven worden beschreven. Wat is hun doel, waar lopen ze tegenaan, wat kunnen we van ze leren over de rol van de gemeente? Deze keer een initiatief rond stadslandbouw en de sociale functie daarvan, Urban Farming 035.

Stadslandbouw inHilversum
Urban Farming 035 is de Hilversumse tak van een wereldwijde beweging van stedelijke moestuintjes. Samen met omwonenden creëert Urban Farming 035 op braakliggende terreinen en schoolpleinen kleine, vaak tijdelijke moestuinen. Hierdoor wordt niet alleen gezonder en bewuster voedsel geteeld en gegeten, maar wordt Hilversum ook steeds groener en duurzamer. Bovendien verbindt het Hilversummers met elkaar door samen te werken met scholen, buurtbewoners en instanties.

Ervaringen
Wat kunnen we leren van de ervaringen van Urban Farming 035? Ten eerste is er een enthousiast team vrijwilligers die graag zelf de handen uit de mouwen steken. Een kernteam zorgt voor promotie, ontwikkeling, communicatie en organisatie. Een grote groep vrijwilligers zorgt voor de groente, bouwt aan en in de moestuinen en geeft les, workshops en feesten. Daarnaast is er samenwerking met diverse andere partijen: gemeente, politieke partijen, een woningbouwcorporatie, het wijkcentrum en diverse scholen en bedrijven. Het beeld is dat de gemeente initiatieven zoals Urban Farming 035 belangrijk vindt en hierin graag een ondersteunende en adviserende rol speelt. Inderdaad heeft de gemeente geholpen met ondersteuning in natura, maar wel ad hoc. Echt meedenken en samen zoeken naar oplossingen ontbrak. Het was hierdoor onduidelijk wat verwacht kon worden van de gemeente. Bovendien was onduidelijk wie er verantwoordelijkheid was bij de gemeente, hoe de communicatielijnen lopen en was de besluitvorming traag.

Debat
Tijdens het GroenLinks nazomerdebat op 11 september zullen we verder debatteren over Urban Farming en andere inwonersinitiatieven. Op basis van deze en andere ervaringen kunnen we dan aanbevelingen formuleren voor de gemeentelijke rol bij inwonersinitiatieven en hoe we dat kunnen stimuleren. Hopelijk wordt inwonersparticipatie dan werkelijk een gelijkwaardig proces. En wordt Hilversum, langzaam maar zeker, een spontane stad!

GroenLinks nazomerdebat 2014: Hilversum, de spontane stad?
Over ‘de paradox van sturen op spontane inwonersinitiatieven’ en de rol van de gemeente daarbij – ruimte laten versus actief sleuren en duwen!
11 september 2014 • 20.30 uur •  Hilversum