"Uit de stukken blijkt dat in de Spoorwegdriehoek sprake is van ernstige bodemverontreiniging. Deze lekt waarschijnlijk naar het grondwater. De omvang is onbekend want het wordt niet gecontroleerd." GroenLinks raadslid Frank Kool spreekt een week later opnieuw zijn zorg uit over de ontwikkelingen rond de plannen in de spoorwegdriehoek. GroenLinks dook onlangs, na aanwijzingen van buurtbewoners in het dossier. Vorige week stelde de fractie vragen over de grondaankoop. Maar er blijkt meer aan de hand."De aanleg van HOV langs dit tracé zou nog wel eens vele miljoenen extra aan grondsaneringskosten met zich mee kunnen brengen." Opnieuw reden voor vragen van GroenLinks aan het college.

Uit de stukken bij de bouwaanvraag van VSH, het bedrijf dat uit wil breiden in de spoorwegdriehoek, blijkt dat er sprake is van een ernstige bodemverontreiniging met uitloop naar het grondwater. Zo is het diepere grondwater van de spoorwegdriehoek sterk verontreinigd met gechloreerde koolwaterstoffen. In de bovengrond zijn metalen aangetroffen als koper en zink en andere zware metalen. Verder zijn PAK, EOX en minerale oliën aangetroffen. Op het VSH-terrein zelf zijn in het grondwater sterk verhoogde waarden van VoCI aangetroffen. In de ondergrond zijn PER en TRI aangetroffen.

De VSH kiest er in haar bouwplan voor om in de ernstig verontreinigde spoorwegdriehoek een nieuw gebouw neer te zetten. Het gebouw en de parkeervoorziening worden gebruikt om de vervuiling af te dekken. Aan de grondwatervervuiling of de verspreiding ervan wordt niets gedaan. Op pagina 13 wordt geconstateerd dat er wel een verspreidingsrisico van het vervuilde grondwater is, maar dat geen grondwatermonitoring wordt opgestart. De eerste milieuonderzoeken dateren al van 1987.

Het bouwplan van VSH kent ook een saneringsplan. In de paragraaf ‘Risico-evaluatie en saneringsurgentie’ uit het saneringsplan van Hunneman Milieu-Advies (oktober 2009) wordt erkend dat sprake is van een ernstig geval van bodemverontreiniging. De gehanteerde urgentie-systematiek meldt dat er indien er verspreidingsrisico aanwezig is men de verontreiniging als spoedeisend moet kwalificeren. Zo wordt geconcludeerd dat op het terrein van de VSH sprake is van een spoedeisende vorm van ernstige bodemverontreiniging! De spoorwegdriehoek zelf is niet-spoedeisend maar wel ernstig vervuild oordeelt het adviesbureau.

Uit een eerdere provinciale beschikking van 19 maart 2008 blijkt dat de provincie van rechtswege instemming verleend met een gefaseerde sanering van de bodemverontreiniging op de VSH-gronden. Hierdoor zijn een groot deel van de zienswijzes echter niet betrokken in de afweging. Ook de gemeente Hilversum diende een zienswijze in. Deze zienswijze had betrekking op het grondwater, de gebruiksbeperking en de grondwaterverontreinigingscontour, de terugsaneerwaarde van de grond en de lozing van bodemluchtextractie in de buitenlucht. Andere zienswijzen betroffen ondermeer het onvolledig in kaart brengen van de omvang van de verontreiniging, het gebrek aan een tijdelijke beveiligingsmaatregel om de verspreiding van vervuild grondwater tegen te gaan en kritiek op de wijze waarop de saneringsvarianten zijn afgewogen. Frank Kool: "Ons is niet gebleken dat tot op heden aan welke van deze bezwaren ook tegemoet gekomen is."

"Stel dat men er voor kiest om het HOV hierlangs te laten lopen dan zal er bij het graven eerst gesaneerd moeten  worden. Dat kan flink in de papieren gaan lopen". Maar los hiervan vormt de vervuiling wellicht ook een bedreiging voor de buurt en het milieu waar het water uiteindelijk mee in contact komt. "Het gif lekt naar het grondwater. Uiteindelijk kan het zich zo verspreiden. Het valt niet uit te sluiten dat er buurtbewoners zijn die gebruik maken van grondwaterpompen. Daar maken wij ons ernstig zorgen over". De fractie heeft naar aanleiding hiervan opnieuw vragen aan het college gesteld.