Op 11 september organiseerde GroenLinks Hilversum samen met Good2Connect een nazomerdebat onder de titel “Hilversum, de spontane stad?”. Een debat over inwonersinitiatieven en de gemeente. Initiatiefnemer en GroenLinks-fractievoorzitter Jan Kastje: "GroenLinks heeft iets met inwoners. Van oudsher zijn we bezig met beweging van onderop, ruimte voor mensen laten."

"Besturen in de spontane stad"
Na een inleiding door Jan Kastje kwam een geïnspireerde voorzet van Frans Soeterbroek, actief betrokken bij het netwerk van Utrechtse ruimtemakers en auteur van het essay “Besturen in de spontane stad”. Zijn belangrijkste stelling? "Juist om inwonersinitiatieven tot een succes te maken, hebben ze een duwtje in de rug nodig. De gemeente moet daarom actief ontmoeting en ondersteuning organiseren."

Discussie over de rol van de gemeente
Tijdens het daaropvolgende debat, met levendige deelname van raadsleden, wethouders, ambtenaren, maar vooral geïnteresseerde inwoners, bleek dat deelnemers het zeker niet eens waren over de rol van de gemeente. Moet de gemeente haar netwerk inzetten om een groter bereik te krijgen? Of moet de gemeente vooral zo weinig mogelijk doen, en de inwonersinitiatieven zijn eigen gang laten gaan? Toch was er ook eensgezindheid: ambtenaren zouden eens wat vaker het raadhuis uit moeten en zich mengen tussen de inwoners. Mede-organisator Rigo Stegeman van Good2Connect vond het erg mooi om te zien dat er tijdens de avond allemaal mensen zaten die met elkaar vooruit willen. "Deze mensen zijn allemaal op zoek naar een oplossing en zijn bereid om daar energie in te steken en naar elkaar te luisteren".

Vervolg?
Jan Kastje heeft ook erg veel zin om een vervolg te geven aan het nazomerdebat: "Wij hebben als GroenLinks dit nu op gang gebracht. Ik merk dat dat dingen losmaakt. Mooie termen als 'het schuurt tussen gemeente en inwoners.' Laat dat maar lekker gebeuren, hebben we ook vanavond geleerd. En laten we met al die andere politieke partijen samen eens dit doen, en samen naar de inwoners stappen. Eens kijken wat er dan gebeurt. Ik ben heel benieuwd."

GroenLinks roept iedereen binnen Hilversum op om mee te denken over dit vervolg. Dus heb je ideeën of suggesties? Mail dan naar fractie@groenlinks-hilversum.nl.