Veilig en zelfstandig naar school kunnen gaan is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Het is daarom goed als ouders hun kinderen al van jongs af aan lopend of met de fiets naar school brengen. Maar allereerst is een veilige schoolomgeving een belangrijke voorwaarde om lopend of op de fiets naar school te gaan. In Hilversum is daar lang niet altijd sprake van. Dat blijkt weer eens bij het definitieve ontwerp voor de Larenseweg. GroenLinks diende daarom afgelopen woensdag een motie in.

Woensdag 31 maart was de eerste vergadering van de nieuwe Raad na de installatie. Verkeerswoordvoerder Frank Kool begon direct goed met het indienen van een motie “Veilig met de fiets naar school”. De motie pleit voor een duidelijk kader voor het maken van een veilige schoolomgeving.

Aanleiding was de behandeling van het Definitief ontwerp Larenseweg. GroenLinks is daar kritisch over omdat ter hoogte van de toegang tot de toekomstige scholen de bedachte parkeerplaatsen tot verkeersgevaarlijke situaties kunnen leiden. Het belang van een veilige schoolomgeving is bij de totstandkoming van het ontwerp niet goed onderkend.

Een belangrijke regel bij het maken van een veilige schoolomgeving is dat kinderen altijd voldoende zichtbaar kunnen zijn. Geparkeerde auto’s bij de ingang van de school verhinderen echter dat kinderen goed gezien kunnen worden. Veilig Verkeer Nederland heeft voor het maken van een veilige schoolomgeving 10 gouden regels opgesteld waarvan de genoemde er een is.

De motie roept op meer garanties te ontwikkelen door het opstellen van een handleiding ten behoeve van een veilige schoolomgeving. Wethouder Erik Boog staat daar niet afwijzend tegenover. Er volgde de toezegging om binnenkort het onderwerp te agenderen voor de Discussie. Dan kan worden besloten of richtlijnen, als bedoeld in de motie, dienen te worden opgesteld. De motie wordt daarom aangehouden.

De motie werd mede ondertekend door Hart voor Hilversum en SP.

De raad van de gemeente Hilversum, in vergadering bijeen op 31-03-2010 ter behandeling van het Definitief ontwerp (DO) Larenseweg,

OVERWEGENDE DAT:

  • De gemeente niet over een (actueel) uitvoeringsplan verkeersveiligheid rond scholen beschikt;
  • Een veilige schoolomgeving bij kan dragen aan een hoger gebruik van de fiets in het verkeer naar school;
  • Het principe jong geleerd, oud gedaan ook voor fietsgebruik op gaat;
  • Gebruik van de fiets in het verkeer bijdraagt aan een betere bereikbaarheid, een schoner milieu, de leefbaarheid van Hilversum en de gezondheid en fitheid van Hilversummers;
  • Het op grote schaal halen en brengen van kinderen van en naar school bijdraagt aan (gevoelens) van verkeersonveiligheid die een bewezen beletsel zijn voor een hoger gebruik van de fiets in het verkeer naar school;
  • Verkeers-/stedenbouwkundige ontwerpers niet over een door de Raad bevestigt ontwerpkader beschikken dat bijdraagt aan een verkeersveilige schoolomgeving en schoolroute;
  • Een uitvoeringsplan structuur geeft aan het fysiek verbeteren van de verkeersveiligheid rond scholen.

SPREEKT ALS ZIJN MENING UIT :

Dat het gebruik van de fiets in het verkeer het verdient in al zijn facetten gestimuleerd te worden.

DRAAGT HET COLLEGE OP:

  • Een ontwerprichtlijn uit te werken voor het ontwerp van de openbare ruimte rond scholen die de verkeersveiligheid en het fietsen naar school ondersteunt en aanmoedigt;
  • Een uitvoeringsplan ‘verkeersveiligheid rond scholen’ op te stellen in overleg met de scholen met concrete maatregelen rond de school en de routes er naar toe;
  • Eén en ander ter vaststelling voor de Raad aan te bieden.

en gaat over tot de orde van de dag.