Op woensdag 18 september 2019 is Yvonne Pelgrum aangesteld als Commissielid voor GroenLinks Hilversum. Haar motto: 'Samen voor een duurzame toekomst!'
Ze stelt zichzelf hierbij voor:

Ik ben inmiddels al een jaren een Hilversumse, niet geboren en getogen maar wel met hart en ziel.  En ik vind dat je als je ergens woont, leeft en werkt je daar ook je verantwoordelijkheid voor moet nemen. Niks gaat vanzelf, dus al we graag willen dat Hilversum een aantrekkelijke, leefbare stad is (of wordt?) en kan blijven, dan moeten we daar met zijn allen iets voor doen. Ik heb dat een aantal jaren gedaan, als voorzitter van de bewonersvereniging Schildersbuurt in Hilversum Zuid en wil dat vanaf nu op iets grotere schaal doen voor Hilversum door me in te zetten als commissielid van Groen Links.

Ik vind dat iedereen mee moet kunnen doen in Hilversum, een inclusieve samenleving zoals dat heet.  Maar wat betekent dat in de praktijk?  Dat betekent o.a. dat je als vluchteling of statushouder hier welkom bent. Dat je als jongere hier een woning kunt vinden. Dat je als oudere met de nodige hulp zelfstandig kunt functioneren. En als dat niet meer kan dat er een fijne plek is waar je naar toe kunt. Dat er goed onderwijs is, voor iedereen. Dat alle kinderen kunnen sporten, ook als er thuis niet zoveel geld is. Dat het niet uitmaakt waar je vandaan komt, hoe je er uit ziet, in welke buurt je woont of wat je inkomen is.

Maar meedoen betekent ook je verantwoordelijkheid nemen. Verantwoordelijkheid voor jezelf, voor je omgeving, voor een duurzame toekomst, voor een groen en sociaal Hilversum en voor elkaar. Want uiteindelijk kan niemand het alleen en moeten we het samen doen.