GroenLinks-Hilversum wil dat de Zuidboog-variant zoals de Vereniging tot Behoud van Anna’s Hoeve (VBAH) die bepleit, serieus onderzocht wordt. Zeker nu vast is komen te staan dat van een goede inpassing van het HOV op Anna’s Hoeve door onwil van de coalitiepartijen D66, VVD en PvdA geen sprake is. Het besluit van de coalitiepartijen om de weg over Anna’s Hoeve te laten liggen is een gemiste kans voor recreatie en natuur, vindt GroenLinks-raadslid Frank Kool.

De kans op heroverweging van het bestaande voorkeurstracé leek heel even reëel toen er in de Provinciale Staten van Noord Holland belangstelling ontstond voor het Zuidboogtracé. Afgelopen maandag schoot VVD-gedeputeerde en plaatsgenoot Elisabeth Post het voorstel echter af. Wel deed zij de toezegging aan de fractie van GroenLinks dat als het MER-onderzoek uitwijst dat bundeling van infrastructuur langs het spoor beter is, zij zich voor de realisatie daarvan zal inspannen. Maar wat is dat waard als de huidige drie Hilversumse coalitiepartijen bundeling langs het spoor blijven blokkeren?  Het is moeilijk te geloven dat de provincie tegen het standpunt van de huidige coalitie in Hilversum zal gaan. Maar doordat gedeputeerde Post en de coalitiepartijen D66,VVD en PvdA zich hebben vastgebeten in de variant zonder wegverlegging nemen zij wel een juridisch risico. De Vereniging Vrienden van het Gooi heeft immers aangekondigd juridische stappen te willen zetten indien het bestuur het voornemen tot bundeling los laat. De Zuidboog-variant is dan de “second” en maatschappelijk best haalbare variant. Het verleggen van de huidige weg samen met het HOV-tracé langs het spoor is een kans om de recreatieve en natuurwaarden van het gebied te verbeteren en te combineren met de wens om een snelle en betrouwbare busverbinding van en naar Huizen te ontwikkelen. Ook zou de nieuwe woonwijk hierdoor niet gesplitst hoeven te worden door een drukke weg. De coalitiepartijen D66, VVD en PvdA wijzen deze mogelijkheid echter af en doen voorkomen alsof een tweede ecoduct over de huidige weg een even zo goede compensatie is als de door GroenLinks voorgestane ontsnippering van het gehele natuurgebied. Een dergelijk besluit zal de geschiedenis zal ingaan als de gemiste kans op buitengewoon natuurherstel in dit kwetsbare gebied.  De Zuidboog-variant houdt in dat het HOV pas ter hoogte van de Soestdijkerstraatweg de A27 verlaat, en via het toekomstig ziekenhuisterrein het traject langs het spoor weer oppikt. Hierdoor blijven Anna’s Hoeve en de Monnikenberg ongemoeid. De voordelen van de Zuidboog t.o.v. het huidige traject zijn:
  • De natuurgebieden en ecologische hoofdstructuur worden geheel ontzien;
  • De cruciale faunapassages Heuvelrug<>Gooi worden niet verstoord;
  • De Zuidboog is aanmerkelijk goedkoper vanwege ontbreken dure kunstwerken;
  • Het ziekenhuis/zorgpark wordt aanmerkelijk beter bediend in volledige frequentie;
  • Arena-oost (op loopafstand) wordt beter bediend in volledige frequentie;
  • Overstapprobleem halte Linschotenlaan bij Zuidboog niet aan de orde;
  • Halte Linschotenlaan kan vervallen of bij beter punt (ring) geplaatst. Fietstunnel idem;
  • Passagiers station > ziekenhuis wordt snelle route geboden;
  • Rijtijd naar ziekenhuis sneller, naar station nauwelijks langer;
  • Betrouwbaarheid gelijkwaardig, Zuidboog kan als busbaan worden uitgevoerd.