GroenLinks is blij dat het landgoed Hoorneboeg kan blijven bestaan. De vaststelling van een nieuw bestemmingsplan geeft nieuwe ondernemers de mogelijkheid om duurzame activiteiten te ontplooien op het gebied van natuur, cultuur en spiritualiteit. Activiteiten die door hun kleinschaligheid verenigbaar zijn met de natuurlijke omgeving. Met de inkomsten kan stichting de Hoorneboeg het landgoed met zijn monumenten blijven onderhouden. GroenLinks steunt daarom de wijziging van het bestemmingsplan. Het vinden van nieuwe bestemmingen ging namelijk niet vanzelf.

De stichting Hoorneboeg werd in 1971 eigenaar van De Hoorneboeg, dat al vanaf 1948 als Remonstrants bezinningsoord fungeerde. Omdat het gebruik afnam, verhuurde de stichting het sinds 1998 aan YMCA die het als conferentiecentrum exploiteert. Rond 2008 werd duidelijk dat de huurinkomsten niet meer opwogen tegen de onderhoudskosten. De stichting heeft daarop met verschillende partijen over verkoop van het hele gebied gesproken. Verwerving door het Goois Natuurreservaat ging helaas niet door omdat de provincie Noord-Holland geen bijdrage wilde leveren. Daarna kwam het landgoed in beeld bij natuurbegravers. Begraven van mensen in de natuur verhield zich slecht met de natuur- en archeologische waarde van het gebied. Mede dankzij de politieke druk van GroenLinks heeft het toenmalige college afgezien van medewerking aan de ontwikkeling van Hoorneboeg als natuurbegraafplaats.

De stichting Hoorneboeg heeft daarom in 2015 besloten om het concept van culturele buitenplaats te verkennen. In dit scenario blijft zij zelf de eigenaar van het landgoed. Om het niet-alledaagse gebiedsconcept te verkennen, organiseerde de stichting ‘placemaking’ events rond natuur, cultuur en spiritualiteit. Hieruit is een aantal initiatiefnemers opgestaan die zich langdurig op de buitenplaats willen vestigen. Ten behoeve van het bezoek zal direct bij binnenkomst een collectieve parkeerplaats worden ingericht. Hierdoor kan ca 2000m2 verharding van het landgoed worden verwijderd en vergroend.