Wethouder Lon Jooren van der Boor loopt vast met de bouwplannen voor VSH-fittings. Een probleem dat de wethouder zelf veroorzaakt door geen regie te voeren op de ruimtelijke ontwikkelingen in Hilversum-Oost. De buurt heeft al veel verkeersoverlast van VSH. Met haar passieve houding laat de VVD-wethouder iedere kans lopen om dit op te lossen. De scherpe kritiek van GroenLinks bood de wethouder geen andere mogelijkheid dan haar voorstel intrekken.

De “moertjes en boutjes” fabriek van weleer maakt inmiddels hoogwaardige knelfittingen voor loodgieterswerk en buisnetwerken van zeer groot tot klein. Het succesvolle Hilversumse bedrijf is uitgegroeid tot een wereldmarktspeler en dat knelt met de woonomgeving. Een lastig dilemma. Enerzijds de leefbaarheid van de omgeving bewaren en mooi bedrijf voor Hilversum behouden. Dat vraagt om regie en visie van de wethouder Ruimtelijke ordening. En die ontbreken nu juist.

De vrachtwagens die lang pijpmateriaal vervoeren zijn te groot en te zwaar voor de smalle buurtstraatjes van het Riebeeckkwartier. Hierdoor parkeert de buurt noodgedwongen op de stoepen. Van een veilige fietsroute over de Oude Amersfoortseweg kan zo geen sprake zijn. In de onlangs vastgestelde structuurvisie is een alternatieve bevoorradingsroute langs het spoor opgenomen. Deze ambitie raakt ook de ontwikkeling van de spoortunnel Oosterengweg en de tracé-mogelijkheden van het HOV op Anna’s Hoeve. Regie en afstemming zijn noodzakelijk, maar helaas niet het sterkste punt van dit college. In plaats van oplossingen te bieden laat VVD-wethouder Jooren het conflict tussen de buurt en de VSH opnieuw escaleren.

GroenLinks pleitte al eerder voor meer project coördinatie op Oost. Want hoe kon het gebeuren dat er een speelveld op het HOV-traject terecht kwam, waardoor de nieuwe woonwijk Anna’s Hoeve straks mogelijk door een drukke verkeersweg verdeeld wordt? Er is zoveel op het ruimtelijk plan aan te merken dat vrijgeven voor inspraak onverantwoord is.