Op initiatief van Marleen Remmers van GroenLInks Hilversum gaan aanstaande vrijdag (30 januari) een aantal gemeenteraadsleden op werkbezoek bij de Regionale Instelling voor Begeleid Wonen (RIBW) Gooi & Vechtstreek. “De RIBW is een grote regionale aanbieder van diverse zorgtrajecten. Omdat door de decentralisaties de zorg veel meer bij de gemeente is komen te liggen hebben wij, als gemeenteraadsleden, daarom ook meer bemoeienis gekregen met het RIBW.  Ook is de RIBW in Hilversum de organisatie die maatschappelijke opvang aanbiedt in de Cocon en de Vluchtheuvel. Voldoende reden voor een werkbezoek. “ aldus Marleen.

Hilversum is als centrumgemeente verplicht om maatschappelijke opvangplekken te regelen. Hoe Hilversum dat vormgeeft, daar heeft de gemeenteraad een grote stem in. De afgelopen periode is er o.a. een aantal keren over de Cocon en De Vluchtheuvel gesproken. Op dit moment vindt daar namelijk een verbouwing plaats, in verband met een noodzakelijke vermindering van het budget dat beschikbaar is. Beide instellingen worden straks in hetzelfde pand gehuisvest. GroenLinks Hilversum heeft in de beraadslagingen in de gemeenteraad aangegeven  dat de veiligheid van bewoners van zowel de Vluchtheuvel als de Cocon voorop moet staan. Wij vinden daarom dat beide groepen bewoners zo min mogelijk met elkaar vermengd moeten worden.