Mobiliteit is een beladen onderwerp. En helemaal in Hilversum. Volgens critici staat het verkeer hier altijd vast en verdwaal je in het eenrichtingsverkeer. Anderen vinden onze stad juist goed bereikbaar met de fiets en met drie goed gebruikte treinstations. Over de oplossing van knelpunten wordt heel verschillend gedacht. Toch spraken GroenLinks, D66, VVD en Hart voor Hilversum bij de start van hun samenwerking in 2018 dapper af om een Mobiliteitsvisie te ontwikkelen die beschrijft hoe wij ons kunnen verplaatsen richting 2040
De Mobiliteitsvisie is vastgesteld na een uitvoerig participatieproces waarin Hilversummers hun mening mochten geven over vier scenario’s. Een vijfde scenario was blanco. In dat scenario konden Hilversummers zelf zeggen wat zij willen veranderen. Geen van de vier scenario’s was een duidelijke winnaar. Wel gaven de reacties van bijna 2.200 deelnemers goed inzicht in de maatregelen die wél breed draagvlak genieten. GroenLinks vindt het verstandig van wethouder Wolthers (D66) dat juist die breed gesteunde maatregelen nu de basis zijn van de Mobiliteitsvisie. De kans dat deze maatregelen werkelijkheid worden en dus effectief zullen zijn is groot.
Het gaat om plannen waar GroenLinks zich goed in kan vinden, zoals de inzet van slimme technologie voor verkeersdosering en -geleiding, zero-emissie zones, overstapplekken om vanaf de rand van de stad met ander en schoner vervoer naar de binnenstad te reizen. Maar ook betere stations en knooppunten voor openbaar vervoer, stimulering van gedeeld autogebruik en schone vervoermiddelen, meer thuiswerken, spreiden van (spits-)verkeer door afspraken met werkgevers. Allemaal duurzame en innovatieve maatregelen waar GroenLinks blij mee is.
Dankzij twee wijzigingsvoorstellen die (mede) door GroenLinks zijn ingediend wordt de binnenstad versneld autoluw gemaakt en wordt er nu meer haast gemaakt met de herinrichting van de Gijsbrecht als aantrekkelijk, autoluw winkelgebied.
Helaas kent de Mobiliteitsvisie voor GroenLinks ook een zwarte vlek; namelijk een onderzoek naar de haalbaarheid van een tunnel tussen Larenseweg en de Crailosebrug over, onder of langs de heide aan de Erfgooiersstraat. Kosten: een slordige 250 miljoen euro. Een bedrag dat nog verder kan oplopen. De haalbaarheid van deze tunnel wordt betwijfeld. Zozeer zelfs dat de VVD het nodig vond om een wijzigingsvoorstel in te dienen, waarbij het college ook onderzoek moet doen naar alternatieve verbindingen. Niet alleen voor de Erfgooierstunnel, maar ook voor de Diependaalselaan. Wat die verbindingen zijn wordt vaag gehouden.
GroenLinks gelooft niet dat het verbeteren van de autoverbindingen helpt om de omslag naar duurzame mobiliteit te maken en heeft het wijzigingsvoorstel van de VVD daarom niet gesteund. Helaas is deze wel aangenomen door de steun van D66, Hart voor Hilversum, CDA en LH. Een voorstel van de SP om het tunnelonderzoek uit de Mobiliteitsvisie te halen haalde het ondanks de steun van GroenLinks niet.
De geschiedenis leert dat Hilversummers massaal in verzet komen wanneer de aanleg van wegen of gebouwen ten koste gaat van onze mooie natuur. GroenLinks vertrouwt ook nu weer op dit verzet. In de afgelopen decennia is alles al eens onderzocht en niet haalbaar gebleken. De uitkomsten van het onderzoek naar autoverbindingen zullen worden betrokken bij de opstelling van de Omgevingsvisie. De participatie rond deze visie is onlangs gestart. Dus: Hilversummers laat van u horen!
Frank Kool
Raadslid GroenLinks Hilversum