We kregen het weer regelmatig te horen tijdens het huis-aan-huizen. Juist voor mensen die kritisch zijn op het vliegverkeer, is het soms een reden om tégen herbestemming van het vliegveld te zijn. (Wat GroenLinks Hilversum al ruim 20 jaar geleden bepleitte en nu ook door andere partijen – VVD, PvdA – wordt geroepen).
Op het eerste gezicht klinkt het geloofwaardig. Maar is het dat ook? Zit ‘ons’ vliegveldje écht het grote Schiphol met al zijn miljarden-belangen en nationale lobby in de weg? En dat al tientallen jaren? Klinkt dat niet een heel klein beetje als dat Gallische dorpje? Of als de muis die tegen de olifant zegt: “Wat stampen we lekker hard samen, hè!”
Vliegveld Hilversum heeft geen nationale betekenis. Het is een regionale luchthaven die niet onder het ministerie Infrastructuur en Waterstaat valt, maar onder provincie en gemeente. Als het ruimte zou moeten maken voor Schiphol, is dat in een vloek en een zucht geregeld. Dat dit al die jaren lang niet is gebeurd, is simpelweg omdat er geen reden voor is. ‘We’ zitten Schiphol niet in de weg.
Omdat de mythe van het Gallische dorpje op de hei bij Loosdrecht al tientallen jaren de ronde doet en ook nu nog actief wordt verspreid (door het vliegveld zelf), is het vorig jaar, om het zekerder-dan-zeker te weten, nog maar eens gevraagd aan het Ministerie. Dat was klip en klaar in de reactie: ”Of de luchthaven gesloten mag/kan/moet worden, is dus niet aan ons.” Vervolgens werd toegelicht dat Vliegveld Hilversum geen vastgelegde aanvlieg- en uitvliegroutes heeft. “De aanvlieg- en uitvliegroutes van Schiphol lopen er inderdaad wel overheen. Maar sluiting van Hilversum zal geen consequenties hebben hiervoor en het zal dus niet tot meer hinder voor de omgeving leiden. Het zal eerder tot minder hinder voor de omgeving leiden, omdat GA-activiteiten afnemen.” (GA is General Aviation, ofwel algemeen vliegverkeer).
En toen kwam er een olifant met een lange snuit en die blies het verhaaltje uit.