STOMP en GOW30
De Uitvoeringsagenda bevat concrete mobiliteitsprojecten voor de komende 4 jaar (2024-2027), voortvloeiend aan de twee jaar geleden vastgestelde Mobiliteitsvisie. Mooi om te zien is dat de door GroenLinks geïntroduceerde STOMP-principe en GOW30 wegcategorie integraal in de visie zijn opgenomen en een belangrijke rol vervullen. Het STOMP-principe staat voor het prioriteringsprincipe voor de inrichting van de openbare ruimte, waarbij de voetganger als eerste komt een de particuliire auto de rij sluit. Je kijkt dan naar: Stappen – Trappen – Openbaar vervoer – Mobility as a service en Particuliere auto. Daarmee breken we met het indelingsprincipe waarbij eerst een autobaan met parkeerplaatsen werd neergelegd en daarna gekeken werd hoeveel ruimte er overbleef voor fiets, voetganger en groen. GOW30 staat voor Handreiking gebiedsontsluitingsweg 30 km/h.
Een aantal van de uitvoeringsprojecten:
- Het invoeren van een autoluw centrum.
- Instellen en onderzoeken van 30 km/u-zones op en binnen de centrumring en 60 km/u op provinciale wegen.
- Betere, ruimere en veiliger loop- en fietsroutes. Met speciale aandacht rond scholen en sportclubs.
- Uitbreiding van stallingsvoorzieningen voor de fiets.
- Doorfietsroutes van station Hilversum naar Amsterdam, Huizen, Amersfoort en Utrecht.
- Invoeren van één of meerdere zero-emissiezones (Centrum en de Gijsbrecht).
- Sterk vervuilende bestelbussen en vrachtwagens worden uit de zones geweerd.
Aandacht voor de fiets
Samen met de PvdA dienden we twee amendementen in m.b.t. de fiets. Beide amendementen werden met een ruime meerderheid aangenomen door de raad. Het eerste amendement roept het college op te onderzoeken op welke fietspaden de scooters en snorfietsen naar de rijbaan kunnen. Daarnaast roept het amendement op om de mogelijkheid van een maximumsnelheid van 20km/uur op het fietspad te onderzoeken. Reden is de toenemende onveiligheid door toenemende snelheidsverschillen op het fietspad.
Het tweede amendement roep op een duidelijker definitie van de fietsstraat te formuleren. Zodat daarmee nieuwe fietsstraten op optimale wijze kunnen worden ingericht. Ook bestaande fietsstraten kunnen zo nodig en waar mogelijk aangepast worden.
Commissielid
In de commissie werd het uitvoeringsprogramma besproken door ons nieuwe commissielid Matthijs.
Andere onderwerpen
Naast uitvoeringsagenda Mobiliteitsvisie en Parkeerbeleid is ook de Zienswijzennota Omgevingsvisie (www.bouwenaanhilversum.nl/hilversum2040), het Stedenbouwkundig Plan voor het Arenapark (www.bouwenaanhilversum.nl/sportpark), de Gebiedsagenda Centrum, de Startnotities Jeugd en Wmo-Samenleving, het nieuwe Parkeerbeleid en 28 amendementen werd ook de Uitvoeringsagenda Mobilteitsvisie 2040 in de laatste raadsvergadering voor het zomerreces behandeld.