Met veel vertoon meldt het Hilversums college van B&W op 11 mei jongstleden dat ze 467 bomen heeft “gered”. Het triomfantelijke bericht moet verhullen dat het College voornemens is medewerking te verlenen aan de kap van 173 andere bomen langs het spoor Amsterdam-Amersfoort. Ook in de daar aanwezige natuurgebieden. GroenLinks is er nog niet van overtuigd dat ook deze bomen tegen de vlakte moeten. Al wie zich ook zorgen maakt om de bomenkap, roept GroenLinks op naar de informatieavond te komen op donderdag 24 mei, van 19.00 tot 21.00 uur op het Raadhuis Hilversum. Steun GroenLinks en laat van u horen.

GroenLinks stelde begin 2011 een reeks kritische vragen na gedegen inhoudelijk speurwerk over de eerste berichten voor de kap van zoveel bomen. Op 13 april 2011 schreef wethouder van Osch dat Prorail de vergunningaanvraag voor de massale bomenkap had ingetrokken. Het speurwerk en de vragen van GroenLinks hadden de wethouder voldoende argumenten in handen gegeven om Prorail daartoe te bewegen. Een jaar later komt de wethouder met het bericht dat ze 467 bomen redden, de SP gaat daar op haar website nog eens rustig overheen. Die feeststemming komt op GroenLinks ongeloofwaardig over. Net als toen tettert de SP gedachteloos achter de feestmuziek aan. Dat er nog 173 bomen tegen de vlakte moeten, tja, als je je puntje maar maakt. GroenLinks gaat dan liever voor inhoud en resultaat.

Wie wil weten wat de kap van zoveel bomen betekent, hoeft alleen maar uit het raam van de trein te kijken, reizend  via onze buurgemeente Bussum richting Amsterdam. Hier is men al begonnen met een massale bomenkap. GroenLinks gaat de komende tijd kritisch kijken of die nieuwe kapaanvraag nu werkelijk noodzakelijk is. Gevaar? Hoe groot dan? Hoe vaak vallen eigenlijk bomen op het spoor? Onder welke omstandigheden? Wat is het risico bij voorbeeld in vergelijking met het wegverkeer?

Het lijkt er het meest op dat Prorail uitsluitend op bureaucratische gronden deze massale bomenkap wil doorzetten. Ze verschuilt zich daarbij achter de spoorwegwet. Maar er zijn ook  andere wetten die het onnodig kappen van bomen verbiedt. In onze straten en op onze pleinen staan ook bomen. Die kunnen allemaal omvallen in onze tuinen, op onze huizen en in onze straten. Kappen we die daarom ook allemaal maar om? Gevaar ontstaat alleen als Prorail zijn inspectietaak verzaakt. GroenLinks Hilversum is nog niet overtuigd van de noodzakelijkheid.