Wethouder Voorink (VVD) ligt al maanden overhoop met bewoners langs de Taludweg en de achterliggende straten over het in te stellen parkeerregime. De wethouder wil nu parkeren op de rijbaan van de Taludweg toestaan, maar deze is daarvoor veel te smal. Wanneer een auto en een fietser elkaar tegemoet rijden ter hoogte van een rij geparkeerde auto’s kunnen zij elkaar straks niet passeren. GroenLinks vindt dat het realiseren van parkeerplaatsen op de Taludweg niet ten koste mag gaan van de verkeersveiligheid van fietsers.
In de huidige situatie parkeren de bewoners van de Taludweg in de groenstrook boven de Oude Haven. Langs de rijbaan van de Taludweg is dat nu verboden. Behalve bewoners parkeren er ook veel bezoekers en werknemers van de Havenstraat en het centrum in de groenstrook. Dat is niet de bedoeling van een groenstrook. Deze is nu dan ook volledig aan gort gereden. Dat is niet kwaliteit die je je voor een beschermd stadsgezicht wenst. Ook volgens het bestemmingsplan is parkeren in de groenstrook niet toegestaan. Een aantal bewoners van de Taludweg heeft de gemeente terecht gevraagd tegen het parkeren in de groenstrook op te treden. GroenLinks vindt dat een goed zaak en steunt de wethouder in zijn voornemen daartoe. Om het wijkvreemde verkeer te weren, dat nu ook parkeert in de groenstrook, wil wethouder Voorink een parkeervergunningsplicht invoeren langs de Taludweg.
Een aantal bewoners wil echter zelf wel in de groenstrook blijven parkeren. Dat vindt GroenLinks niet terecht. Hilversum heeft al weinig openbaar groen en moet daarom op het weinige dat ze heeft zuinig zijn. Aan de bewoners langs de Taludweg moet daarom een andere parkeeroplossing worden geboden. Dat kan op drie manieren. Vaker dan nu op eigen terrein parkeren, op de rijbaan langs het trottoir of half op de stoep tussen de bomen. Niet iedereen kan echter parkeren op eigen terrein.
Bij parkeren op de rijbaan blijft er slecht 2m 70 aan ruimte over om een geparkeerde auto te passeren. Volgens het kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur (CROW) heeft een rijdende auto op een 30 km-weg minimaal 2m 40 aan ruimte nodig. Een rijdende fietser heeft minimaal een ruimte nodig van 1 meter. Een eenvoudig optelsom leert dat wanneer een auto en fietser elkaar willen passeren er dan minimaal een rijweg nodig is van 3m 40. De oplossing van wethouder Voorink komt dus 70 cm tekort. In een dergelijk situatie kun je er op wachten dat de fietsers van de weg af worden gereden. Onwenselijk voor een drukke schoolroute waarover ook nog vrachtverkeer rijdt. Vrachtverkeer heeft een minimale ruimte van 3m 10 nodig en zal de groenstrook op deze manier aan gort blijven rijden. GroenLinks vraagt zich af of de verkeerspolitie met een dergelijk profiel zal instemmen? Daarover is nog geen duidelijkheid.
Volgens GroenLinks is het probleem eenvoudig op te lossen door tussen de bomen te parkeren met twee wielen op de stoep. Dat kan gemakkelijk, want het trottoir is nu 3m 20 breed. Het is onbegrijpelijk dat de wethouder en de bewoners van de Taludweg hier niet voor kiezen.