In de Atlas van de Nederlands gemeente was Hilversum een van de grootste dalers. GroenLinks vindt het daarom belangrijk dat het centrum van Hilversum aantrekkelijker wordt om te ondernemen, te recreëren en te wonen. De aantrekkelijkheid van het centrum kan volgens ons worden vergroot door bestrijding van leegstand, ontwikkeling van het culture klimaat en de culturele infrastructuur, meer evenementen en aantrekkelijke duurzame woningen voor jongeren. Dat zijn maatregelen die helpen Hilversum levendig te maken en dat kan wat ons betreft allemaal heel goed op de fiets en met het openbaar vervoer. Daar heb je geen tweerichtingsverkeer in de Emmastraat voor nodig. De 1,7 miljoen euro die het college wil besteden aan de Emmastraat kan volgens ons daarom beter anders worden besteed. GroenLinks zal daarom in de raad tegen dit plan stemmen!
Aantrekkelijk centrum
Goed presterende gemeenten onderscheiden zich door een autoluw verblijfsklimaat in de binnenstad waar je veilig kunt lopen, zonder verkeerslawaai, veel activiteiten en leven ook na sluitingstijd van winkels. De parkeergelegenheid ligt aan de rand van de binnenstad, zodat er natuurlijke looproutes ontstaan door het centrum. Dat mensen in de winkels van het centrum soms klagen over de bereikbaarheid mag niet worden uitgelegd als de faalfactor van een succesvolle binnenstad. Dat ze er zijn, is daarvoor wel het beste bewijs. Het centrum wordt volgens GroenLinks niet aantrekkelijk door de verplaatsing van het verkeersriool van het Achterom naar de Emmastraat. Het Gooilandplein kan ook heel goed een groenere uitstraling krijgen zonder een groteske en kostbare reconstructie. De overheid heeft nog maar betrekkelijk recent 50 miljoen geïnvesteerd om de doorstroming van de buitenring te vergroten. Met de aanleg van de Oosterengtunnel onder het spoor zal de doorstroming van de buitenring verder verbeteren. Die buitenring moet beter gebruikt gaan worden. Het openzetten van de sluizen in het centrum gaat dit niet bevorderen.
Ruimtelijke ordening (Ladder van Verdaas)
De ladder van Verdaas is een systematiek die erop gericht is om oplossingen af te wegen, en vooral om te bekijken hoe het aanleggen of uitbreiden van infrastructuur zo veel mogelijk uitgesteld of beperkt kan worden door het toepassen van andere oplossingen. Mogelijke oplossingen kunnen eerst gevonden worden in de ruimtelijke ordening, prijsbeleid, mobiliteitsmanagement of de optimalisatie van het openbaar vervoer. Op de Ladder van Verdaas zijn aanpassing en uitbreiding van infrastructuur de laatste stap om verkeersproblemen op te lossen. Kort samengavet betekent dit: Doe eerst iets aan de oorzaak van verkeerproblemen en het gedrag van mensen. Als je niets aan de ruimtelijke context verandert zullen aanpassingen in de infrastructuur de verkeersproblemen eerder verergeren dan verhelpen.
Parkeren in het Hilvertshof
In Hilversum is genoeg parkeergelegenheid. Parkeren in het Hilvertshof is een vrijwillige keuze. Het ervoor in de rij staan ook. De file op het Achterom is geen teken van een zwakke bereikbaarheid, maar een teken van grote aantrekkelijkheid. De parkeergarage op het Hilvertshof is echter een ruimtelijk blunder. In parkeergarages Hilversthof parkeer je boven op een benauwde en gesloten koopgrot. Parkeergarage Hilvertshof draagt niet bij aan de loop door en de levendigheid van ons centrum. Het faillissement van de V&D biedt mogelijkheden om iets aan deze ruimtelijke blunder te doen. Naar ons idee wordt met tweerichtingsverkeer via de Emmastraat een probleem gefaciliteerd i.p.v. opgelost. Als je een probleem faciliteert, wordt het groter.
Duurzaam mobiliteitsbeleid
Het is GroenLinks een ergernis dat fietsers op het Gooilandplein als enige rotonde Hilversum geen voorrang aan fietsers geeft. Dat dit zo blijft staat haaks op ons vastgestelde beleid dat voorrang wil geven aan fietsers en voetgangers. De meest duurzame vormen van vervoer. De huidige regeling op het Gooilandplein wordt nu al niet begrepen door automobilisten die in de praktijk gelukkig voor een groot deel toch voorrang verlenen aan fietsers. Dat zal niet veranderen. Ook de eigen VVD-minister Melanie Schultz pleit voor het uniform toepassen van voorrang voor fietsers op rotondes binnen de bebouwde kom. Automobilisten moeten niet naar de Vitus kijken, maar vooral op het verkeer letten. Dat is hard nodig nu de verkeersituatie complexer en drukker wordt gemaakt met dit collegevoorstel. Wij vinden een groot verkeersplein geen goed visiteplaatje van Hilversum. De Rijksmonumenten zullen van de extra verkeersbelasting juist te leiden hebben! De stadsentree krijgt hierdoor geen allure, maar zal verstikt worden in verkeersgeruis, stank, lawaai, drukte en chaos.