Eerst de historie
Hoogvliet werkt sinds 2017 aan een plan om de huidige supermarkt ongeveer 50% te vergroten. In Chatham bleek de gewenste vergroting niet goed mogelijk. Aangezien de Renault garage van de firma Stam op de Bosdrift destijds al plannen had om de garage op termijn te verplaatsen meldde Hoogvliet zich met het initiatief voor de verhuizing bij de gemeente. De mogelijke verplaatsing van Hoogvliet zorgde voor zeer veel onrust en zorgen in de wijk. Ook de raadscommissie was in 2018 nog niet overtuigd. Met name het draagvlak in de wijk diende beter te worden onderzocht. En ook de onderbouwing van de noodzaak om te verhuizen was naar de mening van de commissie nog niet overtuigend.

Zorgen in de wijk
Na een stilstand wegens corona is er de afgelopen jaren een participatieproces opgezet. Helaas is dat niet verlopen zoals gehoopt. Veel bewoners waren niet tevreden met de aanpak en voelen zich niet gehoord in hun bezwaren en zorgen. Er waren voornamelijk zorgen om de omvang van de supermarkt, parkeeroverlast en verkeersonveiligheid op de nieuwe locatie. Deze zorgen liepen zeer hoog op, maar zijn tegelijk gebaseerd op verkeerde informatie die in een buurt-enquête van bezorgde bewoners stond. Zo ontstond het beeld van een -zoals de insprekers het noemden- “supermarkt XL”. De buurt-enquête spreekt van een “2000m2 grote regionale supermarkt met grote parkeer- en verkeersoverlast”. Een grote meerderheid gaf aan daartegen te zijn. En begrijpelijk. Dat wil niemand op deze locatie. Wij ook niet.

Het blijft een buursupermarkt
Het behouden van een buurtsuper in Zuid, ten zuiden van de Diependaalselaan is wat GroenLinks betreft belangrijk. Het gewenste oppervlak (1295m2) is vergelijkbaar met de supermarkten op de Heigalerij en de Stephensonlaan. Buurtsupermarkten in -vergelijkbare- rustige, mooie, groene wijken. De angst dat de supermarkt op de nieuwe locatie zal groeien, die snappen we. Daarom stelden we samen met PvdA, CDA, D66 in een amendement 1295m2 als maximum oppervlak. Zodat het een buurtsupermarkt is. En een buurtsupermarkt blijft.

Extra aandacht voor verkeersveiligheid, parkeren en de openbare ruimte
We stelden ook in het amendement de voorwaarde dat er -in overleg met de gemeente en de buurt- voorstellen komen voor de verkeersveiligheid, het parkeren en de inrichting van de openbare ruimte. Ook dient er een concreet plan te zijn voor de nieuwe invulling van de locatie Chatham. Hoogvliet gaf aan dat er meerdere zorgverleners geïnteresseerd zijn; zo wordt onderzocht of bijvoorbeeld een gezondheidscentrum mogelijk is.

In gesprek met de buurt
Al met al was dit een behoorlijk intensief traject voor de betrokken bewoners. Het participatietraject liep een lange tijd en gaf veel onrust. En ook tijdens de commissievergadering waren er verschillende insprekers die beide kanten van het verhaal lieten zien. Want naast dat er bezorgde bewoners zijn, is er ook een groep die juist voorstander is van de verhuizing. Ook zijn er veel ingekomen brieven gestuurd de afgelopen periode en Sebastiaan en ik hebben naar aanleiding van deze brieven nog met enkele bewoners gesproken.

Om de relatie met de bewoners en de buurt zo goed mogelijk te houden dienden we nog een amendement in, waarin we de voorwaarde stellen dat het gesprek met en over de buurt weer wordt hervat. Juist ook met de grote groep bewoners die zich zorgen maakt.

Beide amendementen zijn aangenomen en zijn dus van toepassing op het aangenomen raadsvoorstel.

Dit betekent nog niet dat Hoogvliet meteen kan verhuizen. Ze gaan nu aan de slag met de plannen voor de verkeersveiligheid, het parkeren en de openbare orde en komen dan weer terug bij de gemeente om een wijziging van het bestemmingsplan in te dienen. Dus wanneer de Hoogvliet precies zal verhuizen is nog niet duidelijk, maar de gemeente is akkoord met de verhuizing en daardoor behoudt de buurt een buurtsupermarkt, is er een nieuwe functie voor de oude Renault garage aan de Bosdrift en gaan we aan de slag met een nieuwe functie voor Chatham.