We zijn hier natuurlijk niet voor niets actief: bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer in November was de PVV hier de grootste partij, met meer dan een kwart van de stemmen, terwijl GL-PvdA hier maar 15% haalde, bij een behoorlijk hoge opkomst.

Om te begrijpen waar dit vandaan komt, zijn de betrokken leden in gesprek gegaan met lokale organisaties, die wijzen op verandering in de samenstelling van de wijk, jongeren die zich vervelen en eenzame ouderen met een verhoogde zorgvraag, maar ook op hoe mooi en fijn de wijk eigenlijk is. De leden van het team achter Kerkelanden op de Kaart presenteerden een plan om ook onze partijen in Kerkelanden op de kaart te zetten.

Een inspirerend panel

Er zijn ontzettend veel mooie initiatieven in Kerkelanden, en dit bleek zeker uit de verhalen van onze panelleden.

Als eerste vertelde Karim Didouch namens zijn stichting Ummah en het initiatief buurtouders over hun activiteiten in de wijk. Ummah betekent gemeenschap, en de gemeenschap uit de buurt staat ook centraal. De buurtouders begonnen tijdens de covid-lockdowns met wandelingetjes door de wijk, omdat de aanwezigheid van meer mensen op straat vervelend gedrag voorkomt. Aan de andere kant merkte Karim op dat veel jongeren zich vervelen, en dus zorgde hij ervoor dat ze meer verantwoordelijkheden kregen, bijvoorbeeld bij avonden waarop er in de koepel gekookt werd, of tijdens het avondgebed in de periode van de Ramadan, toen er daarvoor in Kerkelanden een speciaal zaaltje was ingericht.

Kerkelanden op de kaart 1

Vervolgens vertelde Katinka Boot namens Versa Opbouwwerk  over hun werk in de buurt, waar gewerkt wordt met de principes van Asset-based community development. Hierbij nemen bewoners de regie, en wordt er vooral gekeken naar waar hun talenten liggen en wat zij kunnen bijdragen, want het sociaal kapitaal is al in de buurt aanwezig. Er zijn community builders actief die werken aan verbindingen met en tussen de bewoners, en een onderzoek van Hogeschool Utrecht in de wijk laat zien dat als dat balletje eenmaal aan het rollen is, er dan vanzelf veel meer ontstaat.

Als laatste hoorden we van Lucie Cranenburgh, namens buurthuis de Koepel, het kloppend hart van Kerkelanden. Daar worden elke dag activiteiten georganiseerd, zoals schildercursussen, yogalessen en een repair cafe. Er zijn ook initiatieven met bewoners, zoals een energie-bespaarproject met de Turkse gemeenschap. Het buurthuis functioneert als een soort tweede huiskamer voor mensen uit de wijk.

Discussie: vertrouwen komt te voet, en gaat te paard

Er werd gediscussieerd over drie stellingen:

1. Ondanks het prettige leven in Kerkelanden stemmen veel mensen op de PVV als protest.
  2. PvdA en GroenLinks scoren niet goed in Kerkelanden door gebrek aan zichtbaarheid en betrokkenheid bij de gemeenschap.
  3. In Kerkelanden voelt men zich onveilig.

Het verhaal draait natuurlijk niet om Kerkelanden alleen: ook nationale problematiek speelt hierbij een rol, zoals de beelden uit Ter Apel, en de beeldvorming in (bepaalde) media over asielzoekers. Het valt op dat de criminaliteitscijfers in Kerkelanden laag zijn, en de laatste jaren alleen maar dalen. Dit roept de vraag op of deze cijfers wel genoeg onder de aandacht worden gebracht, al draait een gevoel van onveiligheid natuurlijk niet alleen om problemen die in criminaliteitscijfers goed weer te geven zijn.

In de hofjes met veel sociale huur is de samenstelling van de (oorspronkelijke) buurtbewoners de laatste jaren sterk veranderd. Sommige bewoners hebben moeite met dingen als de dichtgeplakte ramen bij veel bewoners met een migratie-achtergrond, waardoor je niet bij zo’n huis naar binnen kan kijken, of slecht onderhouden tuinen.

Uiteindelijk laten dit soort gevoelens van ongemak zich niet makkelijk oplossen, en wordt het creëren van vertrouwen tussen bewoners onderling en in GL-PvdA een kwestie van de lange adem, waarbij het werken aan verbinding en onderling begrip de belangrijkste stappen zijn.

Wat kunnen wij doen?

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat we na deze discussies ook overgaan tot concrete actie, en dus vroegen we aan onze panelleden hoe GL-PvdA en onze leden kunnen bijdragen aan de sfeer in de wijk, en hoe wij zichtbaarder kunnen worden. Zij kwamen met een aantal suggesties:

• Wordt vrijwilliger! Veel initiatieven in Kerkelanden kunnen best nog wat helpende handjes gebruiken, zoals de buurtmobi, die vervoer biedt aan ouderen uit de buurt.
  • Wees actief in de ruimte tussen de leefwereld en het systeem. Kleine, lokale initiatieven lopen vaak vast in regels en procedures en vinden het lastig om de weg te vinden naar de gemeente. GL-PvdA (Ombudsteam) zou hierbij ondersteuning kunnen bieden.
  • Houd het klein en luister. Bel aan bij je buren, zorg voor verbinding, en blijf aanwezig en zichtbaar in de buurt.

Doe mee!

Woon jij in Kerkelanden en heb jij ook zin om bij te dragen aan dit mooie initiatief? Neem dan contact op met Chiel Bijpost, op chiel.bijpost.oteam@gmail.com

Kerkelanden op de Kaart 2