Wat vooraf ging

In oktober 2023 heeft de gemeenteraad van Wijdemeren vastgesteld dat zij niet als zelfstandige gemeente verder kan. De oplossing ligt in het fuseren met een buurgemeente. Met een bestuurlijke herindeling wil Wijdemeren de bestuurskracht en de dienstverlening aan de inwoners, bedrijven en instelling van Wijdemeren verbeteren. Op 15 januari 2024 heeft het college van Wijdemeren opdracht gekregen om met de omliggende gemeentes -Gooise Meren, Hilversum en Stichtse Vecht- in gesprek te gaan. De gemeenteraad van Hilversum is aan de slag gegaan en heeft op 31 januari een startnotitie vastgesteld met hierin de kaders die wij aan ons college meegegeven om met Wijdemeren in gesprek te gaan.

Het afgelopen half jaar zijn deze gesprekken gevoerd en zijn er ook diverse onderzoeken uitgevoerd. Daaruit is gebleken dat Hilversum de enige gemeente in de regio is die zowel financieel als organisatorisch een fusie met Wijdemeren goed kan opvangen. Op basis van deze conclusie hebben beide gemeenteraden nu het principebesluit genomen om te gaan fuseren.

Hoe nu verder?
De volgende stap is het opstellen van een herindelingsontwerp. In dit ontwerp zal duidelijk moeten worden wat de financiële en organisatorische keuzes zijn die gemaakt moeten worden. Over dit ontwerp besluiten de gemeenteraden half december. Vervolgens zal dit ontwerp tot half februari 2025 ter inzage worden gelegd en kunnen de inwoners en de organisaties van beide gemeentes hun mening geven over dit ontwerp. Vervolgens moeten beide raden eind maart 2025 besluiten of ze met dit herindelingsadvies aan de slag willen. Als over dit advies ook positief wordt besloten, dan gaat dit naar de provincie Noord-Holland en daarna door naar Den Haag waar de Raad van State en de Tweede en Eerste Kamer de herindeling zullen beoordelen. In November 2026 zullen er dan herindelingsverkiezingen zijn en, als overal positief op besloten wordt, is op 1 januari 2027 de nieuwe gemeente Hilversum -inclusief een nieuwe gemeenteraad- een feit.

Ambitieus tijdschema vraagt om extra aandacht voor participatie
Beide gemeentes hebben maar 5 maanden om tot een herindelingsontwerp te komen. Dit is een korte periode waarbij het college in die periode ook de Hilversumse samenleving wil betrekken. Tijdens de behandeling in de commissie heeft GroenLinks samen met andere partijen aandacht gevraagd voor de participatie. In de Raadsvergadering heeft ons raadslid Jos van Drogen het college ook opgeroepen om zo veel mogelijk aandacht te geven aan de mogelijkheid voor alle Hilversummers om hun mening -via een zienswijze- te geven over het herindelingsontwerp. Ook hebben wij gevraagd om te zorgen dat dit zo laagdrempelig mogelijk kan.

Historisch besluit
De fractie van GroenLinks in Hilversum is zich bewust dat er een historisch besluit is genomen. Hilversum heeft in het verleden nog nooit een fusie of herindeling meegemaakt. Wanneer deze fusie doorgaat, zal de gemeente 25.000 extra inwoners krijgen en qua grondgebied ruim verdubbelen. Naast de stad Hilversum met haar verschillende wijken, komen er diverse dorpen bij met hun eigen behoeftes en cultuur. Ook krijgt de nieuwe gemeente een diverser landschap met naast bos en hei ook een prachtig plassengebied.

Tijdens de behandeling in de gemeenteraad memoreerde Jos nog aan het feit dat dit historische besluit genomen is in het jaar dat de gemeente Hilversum haar 600 jarig bestaan viert. Laten we hopen dat we bij de viering van 650 jaar Hilversum kunnen constateren dat dit besluit onze gemeente nog mooier heeft gemaakt.

Mocht jij vragen of ideeën hebben over de fusie, dan horen we die natuurlijk graag. Je kan ze sturen naar fractie@groenlinks-hilversum.nl