Houtstook is al jaren een onderwerp in Hilversum. GroenLinks Hilversum had in 2017 al tijdelijk een meldpunt geopend om de overlast te inventariseren. In 2019 hebben wij via een motie aan het college gevraagd om een goede voorlichtingscampagne te beginnen over de feiten, fabels, risico’s en nadelen van houtstook. Hierover hebben we vorig jaar nog politieke vragen gesteld en wij zijn blij dat er nu - eindelijk - een bewustwordingscampagne is gestart op het gebied van overlast en gezondheidsklachten ten gevolge van houtstook.

Gemeentelijke website
Op de website van de gemeente Hilversum kunnen inwoners informatie vinden over wat zij kunnen doen wanneer zij overlast ervaren. Maar er zijn ook tips te vinden over hoe mensen die wel hout stoken de overlast kunnen beperken. Ook kunnen inwoners via de website meldingen doen van overlast.

Campagne
Verder wordt door middel van artikelen op de gemeentepagina van de Gooi en Eembode en flyers/posters meer aandacht gevraagd voor de overlast en gezondheidsklachten die houtstook kan veroorzaken. Het eerste bericht is in de Gooi en Eembode van 13 april geplaatst (zie afbeelding hieronder) en na de zomer zal, met het oog op het dan aankomende stookseizoen, opnieuw aandacht aan houtstook worden gegeven.

Aansluiten bij het Schone Lucht Akkoord
Daarnaast zal nog nader worden bekeken wat de omvang van de houtstookproblematiek in Hilversum is. Het College bereidt een voorstel voor om aan te sluiten bij het Schone Lucht Akkoord, alsmede een actieplan Luchtkwaliteit wat hierbij hoort. Dit voorstel wordt in het derde kwartaal van 2023 aan de gemeenteraad voorgelegd.